Divák jako spolutvůrce? Imerzivní divadlo se v Česku ujalo jako málokde

13. listopad 2018

Cenu Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo, poctu festivalu ...příští vlna/next wave... a Cenu divadelní kritiky 2016 za scénografii roku získali tvůrci projektu Pomezí. Inscenace, jež se odehrávala v téměř třiceti místnostech třípatrové opuštěné vily na pražské Florenci, byla jedním z prvních počinů z oblasti imerzivního divadla u nás. Termín je odvozen od anglického imerse – ponořit se.

Zjednodušeně tak označujeme inscenace, které počítají s aktivním zapojením diváka do samotného představení. Od té doby spolek připravil další tři inscenace, na tu nejnovější s názvem Dům v jabloních můžete zajít do smíchovské Winternitzovy vily. Pokud se vám ovšem podaří ukořistit vstupenky, které zpravidla do pár minut po zveřejnění nových termínů zmizí.

Jindřiška Dudziaková a Lukáš Brychta

Lukáš Brychta, který společně se Štěpánem Treitiagem a Kateřinou Součkovou tvoří základní režijně-dramaturgický tým spolku Pomezí, v sobě objevil fascinaci pro imerzivní divadlo skrz studium divadelní teorie. „Možnosti zapojení diváků do fikčního světa mě vždycky zajímaly,“ říká. „Naše pojetí imerzivního divadla spočívá v tom, že základní dramatický útvar roztahujeme po prostoru a čase. To znamená, že situace mezi postavami se odehrávají paralelně na mnoha místech najednou a divák si sám vybírá, co a jak dlouho bude sledovat.“ Každý z diváků tedy vidí úplně jiné představení.

Projekty spolku Pomezí kladou velké nároky na herce. „Musí to být výrazné osobnosti, musí mít charisma,“ říká Brychta. „Zároveň je nutné, aby byli schopní autorského přístupu k práci.“ Diváci totiž mají možnost s postavami mluvit, klást jim různé otázky. Jako herečka s Pomezím dlouhodobě a pravidelně spolupracuje také Jindřiška Dudziaková. „Je nutné být pohotový, umět improvizovat,“ dodává. „Musela jsem se naučit vypnout v hlavě přemýšlení o tom, zda nápad, který ke mně v danou chvíli přijde, je dobrý.“

Jaké zkušenosti mají tvůrci s českými diváky? Hraje v imerzivním divadle podstatnější úlohu scénografie, anebo herci? A co spolek Pomezí v současnosti chystá nového? Poslechněte si celý rozhovor.

autor: Matěj Samec
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka