Dívčí celebrity sociálních médií: Opilá kuchařka i módní ikona v hidžábu

8. duben 2014

Newyorčanka, která během vaření ve své kuchařské show vypije tolik alkoholu, že nikdy nic pořádně neuvaří. Módní ikona, která nesundává z hlavy hidžáb a recenzuje burky, a jedna z nejsledovanějších odbornic na počítačové hry, která je… taky holka. Mladé celebrity sociálních sítí se od obvyklých slavných pořád liší. V rovnostářštějším prostředí internetu se taky častěji zjevují ženy překračující hranice „mužských“ oborů nebo jiných neobvyklých oblastí.

„Teď, když máte nachystáno dost másla a chleba, tak se můžete víc opít“ je jedna z variací na nejčastější věty Hannah Hart, která má na YouTube přes milion diváků. Sedmadvacetiletá „obyčejná“ holka svoji popularitu získala pořadem My Drunk Kitchen – žádný opravdový gurmán tenhle pořad asi nesleduje, protože v něm rozhodně nejde o jídlo. Hannah Hart je docela raritní exemplář komika už jen proto, že je žena. Mezi stand-up komiky se v posledních letech prosazují hvězdy jako Tina Fey nebo Amy Poehler, možná nejznámější komičkou je drzá Sarah Silverman, přesto jsou hvězdami komedií a stand-up show většinou muži.

Hart, která má univerzitní diplom z anglické literatury a japonštiny, se původně snažila prosadit jako scenáristka, víc se jí ale vyplatilo, když u své sestry dělala americkou verzi smaženého sýru a mluvila přitom přes webkameru s kamarádkou, právě video její konverzace uploadované na internet jí vyneslo smlouvu s YouTube.

Mám ráda svůj hidžáb – jsem trendsetterka? Ptá se sama sebe Dina Toki-O na Twitteru. Napůl Egypťanka, napůl Angličanka je jednou z mnoha internetových módních ikon, je ale rozhodně jednou z mála, která natočila videorecenzi na burkini (muslimskou verzi bikin), nikdy nesundává hidžáb a přitom sleduje všechny aktuální trendy od selfies na bizarních místech po bohémský styl – v kombinaci s hidžábem jenom těžko představitelný. Alespoň do té doby, než tuhle videobloggerku uvidíte. Dina Toki-O žije na internetu život běžné západní celebrity, její dobrovolné podřízení tradiční módě ale normalizuje způsob chování, který už tak běžný není, muslimská móda je v médiích jen málokdy vnímaná jinak než jako represivní nástroj.

03097113.jpeg

Cara Elisson začala svoji kariéru jako jedna z těch, kteří testovali Grand Theft Auto IV, dneska je jednou z nejznámějších novinářek píšících o počítačových hrách. Cara umí psát i pro ty, kdo na hry nejsou právě odborníci, a zajímají ji i ženy – ve své nedávné eseji o hrách inspirovaných noirovými filmy pokládá obvyklou otázku: kde jsou ženy? Všímá si třeba hry L. A. Noire, ve které mají ženy většinou jednu nebo dvě repliky anebo jsou mrtvé. Přitom právě v Los Angeles měli policajtky už od roku 1910 a vidět je ve hře vedle mužských kolegů mohlo být docela zábavné.

03097116.jpeg

Všechny tři jsou díky počtu svých fanoušků i zájmu tradičních médií opravdovými osobnostmi virtuálního světa, od „tradičních celebrit“ se přitom liší nejenom svým zaměřením, ale i vzhledem (možná až na Dinu, která je hvězdně krásná) a často i způsobem, jakým s publikem komunikují. Ačkoliv nejsledovanější twitterový účet patří Katy Perry a texty o Justinu Bieberovi jsou jedny z nejčtenějších, svět internetových celebrit je stále o něco demokratičtější než ten, který formují jiná média.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.