Druhá strana beznaděje existuje. 10 nejlepších filmů roku 2017 podle Radia Wave

10 nejlepších filmů roku 2017 podle Radia Wave

Ztracené iluze, ztracené děti, ztracené světy, rozpadlé rodiny, padající hrdinové. Možná by to chtělo hrát na optimistickou notu, ale naše topka jako by reflektovala společenskou náladu plnou gloriózní ironie, přetékající chladnou neláskou.

Přesto máme na prvním místě film, který navzdory tématu umírání a společenského nezájmu tepe životem a nadějí. Tvrdí, že předem prohrané bitvy stojí za to bojovat. V naší nešťastné rodině totiž věříme, že druhá strana beznaděje existuje.

1. 120 BPM (r. Robin Campillo)

Politika i aktivismus musí mít osobní rovinu, aby byly smysluplné. Robin Campillo napsal a natočil film o boji s ignorací a o životě ve stínu blížící se smrti – snímek historicky přesný, přetékající energií, dobově relevantní a emočně spalující. Opakovaným zhlédnutím vyrostl až na čelní pozici.

2. ODNIKUD (r. Fatih Akin)

Knokaut sezony. Akin se vrátil mezi režisérskou elitu strhujícím, do tří odlišných kapitol traktovaným filmem, který obratně, v bezchybném tempu a s citem pro detail kombinuje prvky intimní tragédie, soudního dramatu a revenge thrilleru. Režijní virtuozita umocněná životním výkonem Diane Kruger (v její první německy mluvené roli) dala vzniknout filmu, jehož tíhu hned tak nesetřesete.

Žebříček připravili autoři filmově kritického magazínu Čelisti.

3. NEMILOVANÍ (r. Andrej Zvjagincev)

Rozpad rodiny se stal emblematickým tématem roku 2017. Jako symbol morální krize ruské střední třídy si ho zvolil i ruský maestro Andrej Zvjagincev a vysochal profesorsky precizní a mistrně vystavěné dílo o lidech zdánlivě neschopných milovat. Vliv Tarkovského se v něm ústrojně prolíná s analytickým chladem rumunské nové vlny.

4. MÍSTO U MOŘE (r. Kenneth Lonergan)

Film, který stavbou scén a dialogů přesahuje takřka vše, co bylo poslední roky v americkém indie k vidění. Lonergan ve své civilní studii žalu a truchlení brilantně střídá blízkost a distanci, současnost a minulost. Výsledkem je kultivovaný, pokorný, komplexní film, jehož nejdrtivější emoce vyrůstají z absolutní všednosti.

03794584.png

5. THE MEYEROWITZ STORIES (r. Noah Baumbach)

Brilantně napsaná dramedie o disfunkčních rodinných vztazích, která člověka uchvátí bryskním neurotickým šarmem i analytickou přesností. Baumbach tu namíchal inteligentní pětiaktový koktejl z opakovaných lidských chyb, radostných paradoxů a nefalšovaných zklamání; z nezvladatelných rivalit i potměšilých nedorozumění. Chytře a zábavně tematizuje naši touhu po pozornosti a uznání, subjektivní podobu úspěchu a neúspěchu i hořkou skutečnost, že naše identita není nikdy jenom „naše“.

6. WIND RIVER (r. Taylor Sheridan)

Syrová balada o místě, kde je dost času truchlit, i novodobá verze westernu, evokující třeba styl Cormaka McCarthyho. Elitní scenárista Taylor Sheridan (Sicario) natočil suverénní debut, z nějž vyčnívá mistrovství jazyka i působivá evokace izolovaného kraje, který funguje podle specifických pravidel. Wind River je film o ztrátě; mizejících tradicích i mizejících dětech. Z paměti ale nemizí snadno…

7. DRUHÁ STRANA NADĚJE (r. Aki Kaurismäki)

Finský bard Aki Kaurismäki zůstává filmařem okamžitě rozpoznatelné melancholické lakoničnosti a empatie. Stále aktuální politické téma jako by však severskému klasikovi pomohlo vystoupit z rutiny jeho posledních titulů. Už dlouho si jeho odměřené outsiderské studie tak nonšalantně nevystačily s čistě filmovou řečí, už nějaký čas nepůsobil jeho strohý i gentlemanský, záměrně utopický, a přece tak povědomý svět podobně současným a vitálním dojmem. Kaurismäki nechal s obrovským vtipem i úsporností sobě vlastní zaznít hlas lidí, pro které naděje znamená věřit tam, kde by bylo snazší pochybovat.

Druhá strana naděje

8. MOJE ŠŤASTNÁ RODINA (r. Nana & Simon)

Nenápadně mistrovská filmová polyfonie, která je ale především oslavou individuality a osobního „času na život“. Gruzínský tragikomický klenot, který ve fantastických záběrech Mungiova kameramana T. V. Pandurua neokázale snoubí nadčasovou hloubku a každodennost. Vícehlas v neobvyklé harmonii.

9. GLORY (r. Kristina Grozeva & Petar Valčanov)

Korupce a morální rozpad jsou pro východoevropskou kinematografii podstatným tématem. Málokterý film jim ale dokáže čelit s takovou mírou kousavé nadsázky, alegoričnosti a radikálnosti jako bulharské překvapení Glory. Šťavnatá historka o prostém člověku, který spáchá ten největší zločin, když vykoná dobrý skutek, nevykolejí ani na vteřinu.

10. LOGAN (r. James Mangold)

Komiksový morytát Jamese Mangolda o posledních dnech jednoho slavného superhrdiny změnil hru v tom smyslu, že Rkový rating nevyužil ke sprosťárnám a obscenitám, ale k drsnému zachycení světa a postav v rozkladu. Má možná daleko k dokonalosti, ale intenzita, s jakou Hugh Jackman naposledy drápe (až do masa), si zaslouží uznání…

10 nejlepších alb roku 2017 podle Radia Wave

10 nejlepších alb roku 2017 podle Radia Wave

Pořád se držíme naší strategie a při pročítání výročních žebříčků chceme především objevovat, co nám za uplynulý rok uniklo. V druhém plánu si chceme potvrzovat a ověřovat vlastní vkus. 

ZVLÁŠTNÍ UZNÁNÍ:

3/4 (Three Quarters, r. Ilian Metev)
Brawl In Cell Block 99 (r. S. Craig Zahler)
Call Me By Your Name (r. Luca Guadagnino)
Chlapi nepláčou (r. Alen Drljević)
Křižáček (r. Václav Kadrnka)
The Florida Project (r. Sean Baker)
Thor: Ragnarok (r. Taika Waititi)
Uteč (r. Jordan Peele)
Western (r. Valeska Grisebach)
Winter Brothers (r. Hlynur Pálmason)