Druhé sérii Sedmilhářek chybí katarze, pořád je to ale chytrá sonda do života žen v mužském světě

Ze seriálu Sedmilhářky 2
Ze seriálu Sedmilhářky 2

Druhá série Sedmilhářek vypráví dva příběhy. Prvním je story o montereyské pětce, tedy kamarádkách, které se během první série zapletly do zabití násilnického manžela jedné z nich. Je tu ale i jiný příběh, a to o razantních zásazích studia do tvůrčí svobody režisérky, které měly zajistit, aby se její série podobala té předchozí.

Nejprve stručně ke svědectví „zdrojů blízkých produkci“ seriálu, které citoval web IndieWire. Andrea Arnoldová, režisérka druhé série Sedmilhářek (Big Little Lies), jejichž producentem a hlavním scenáristou je David E. Kelley, byla na sklonku roku 2018 zbavena „tvůrčí kontroly“ nad seriálem. Celou postprodukci jí natočených scén provedl režisér první série Jean-Marc Vallée a přizpůsobil ji tak předchozím epizodám. Arnoldová nebyla dle IndieWire předem upozorněna na možné zásahy ze strany studia. Obviněním se ale brání HBO a producenti seriálu, kteří jí podle svých slov takové pravomoci, běžné u filmových produkcí, nikdy nepropůjčili.

Ze seriálu Sedmilhářky 2

Celý spor je o to třaskavější, že Sedmilhářky jsou o ženské soudržnosti ve světě ovládaném muži, přičemž tvůrci rozhodující o osudu seriálu v neprospěch Arnoldové jsou Kelley a Vallée. Zjitřené diskuse na amerických internetech se tedy nutně musely posunout od kritiky invazivních zásahů televizních studií do autorské svobody k debatě o manipulaci a zneužívání moci muži. Skandál umocňuje fakt, že druhé sérii oproti té první chybí závěrečná katarze a kostrbaté dialogy a upadající dějové tempo nevykompenzuje ani sociopatická tchyně v podání Meryl Streepové.

Druhá série nás vrací do blahobytného kalifornského města Monterey, kde i po zabití manžela Celeste stále žije zákonem neodhalená pětice komplicek. Začíná je dohánět svědomí a zatajování pravdy, šťourání detektivů a hlavně urputná Celestina tchyně, která pátrá po příčinách smrti svého syna. Nutno říct, že dynamika pětice funguje i napříč druhou sérií. Normcore Madeline dirigující společenský život městečka (Reese Witherspoon), introvertní instruktorka jógy Bonnie (Zoe Krawitz), ledová královna Celeste zmítaná kompulzivní sexualitou a nadužíváním prášků a alkoholu (Nicole Kidman, která je skvělá i přes veškerou liftingovou ztuhlost obličeje), dominantní podnikatelka Renata (Laura Dern v snad nejlepší roli od dob Twin Peaks) a chudá svobodná matka Jane (Shailene Woodley) bojující s traumatem ze znásilnění jako by zastupovaly nejen základní ženské dramatické typy, ale i jednotlivé vrstvy americké společnosti.

Ze seriálu Sedmilhářky 2

Jako úchyl přes interiéry jsem se kochala i interiéry jednotlivých domů, které přesně odpovídají charakterům hrdinek, respektive tomu, co chtějí prezentovat. Dům Celeste je skandinávský, posh a v šedomodrých tónech. Madeline má příbytek typicky americky zdobný a mírně nevkusný. Renata žije v industriálním holo-domě, Bonnie zaházená etno-útulnem a Jane v krcálku, kterému kamera radši ani nevěnuje pozornost.

SPOILER ALERT. Nebýt internetu, nevěděla bych, že druhá série je natočena jinou osobou. Je v ní znovu pomalost, nelineární narace, flashbacky, flashforwardy a scény, o kterých nevíme, zda jsou skutečností, přáním, realitou nebo věštbou. Do toho kamera estetizujícím způsobem snímá úsvity, honosné domy, krásné tváře a pláže. Až do pátého dílu se „skoro nic neděje“, kamarádky intrikují, a nebýt slovních výměn s vlezlou Celestinou tchyní, kladla bych si otázku, proč bylo nutné tak brilantně zakončenou sérii natahovat. Od šestého dílu začíná spor o opatrovnictví dětí Celeste mezi ní a tchyní, který je na mé gusto nastavovanou kaší, která předchází předvídatelnému přiznání viny na policejní stanici.

Sedmilhářkám se ale i přes problematickou druhou sérii musí nechat, že chytře pojednávají o rodičovství, vině, trestu, toxických vztazích a nutkání amerických paniček pít kávu v nevratných kelímcích. Druhá série není plýtváním časem i kvůli vedlejší linii, ve které Renata díky manželovi zbankrotuje, odkryje jeho nevěru s guvernantkou a rozbije mu se vztekem hodným Michaela Douglase ve Volném pádu pálkou sbírku vláčků. Po všem nic, po včelách med a po druhé sérii Sedmilhářek tedy alespoň spoustu gifů s richbitch Renatou…

Jak se v druhé sérii Sedmilhářek projevily zásahy studia do tvůrčí kontroly režisérky a jak ji celkově hodnotí Zuzana Fuksová? Poslechněte si celou recenzi.