Důležitá je radost a hravost, říká Miroslav Masák, který se architektuře věnoval padesát let

19. leden 2022

Miroslav Masák začal pracovat jako architekt v roce 1958. Od té doby se stal součástí historie architektury. Pracoval v legendárním libereckém ateliéru Sial, navrhoval obchodní domy Máj a Ještěd a rekonstruoval Veletržní palác. A kromě toho mu vždycky záleželo na tom, stát na správné straně.

Do KSČ ho lákali poprvé, když mu bylo sotva dvacet – v padesátých letech byla strana všemocná a nabádali ho, že by si neměl kazit kariéru. Odmítl to. V životě pak ještě několikrát musel říct ne politickému tlaku. Jak se pozná, kdy má člověk říct ne? A kdy má jenom trochu ustoupit? Masák to vysvětluje na příkladu sjezdovek ve Svatém Petru u Špindlerova Mlýna. Proč tam nejsou skokanské můstky?

Miroslav Masák

Mluvili jsme taky o libereckém obchodním domě Ještěd, který projektoval spolu s Karlem Hubáčkem. Jak vznikal, proč byl nízký a proč byl nakonec zbořen? Další jeho obchodní dům je Máj (spolu s Johnem Eislerem a Martinem Rajnišem)  jak vypadá jeho budoucnost? A řeč přišla i na záchranu Veletržního paláce. Proč je tam Národní galerie a ne samoobsluha?

Miroslav Masák vzpomínal také na Školku Sialu, což bylo další pracoviště ateliéru Sial. Pracovali tam architekti těsně po škole, bydleli tam, vařili, chodili na běžky a samozřejmě projektovali. Vznikl tam například projekt vily pro Věru Chytilovou od Emila Přikryla. „Je důležité mít pocit hravosti a radosti. A na tom jsme hodně stavěli,“ říká architekt.

S Miroslavem Masákem o obchodních domech, o radosti a angažovanosti. Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka