Elbow i The Hold Steady na nových deskách brečí nad stárnutím

29. duben 2014

Kapely Elbow i The Hold Steady toho mají hodně společného – vychází z klasického rocku, letos obě vydaly šestou studiovku a nejvíc ze všeho jim dělají starost přibývající léta. Jedni v metaforách používají leteckou dopravu a druzí snáře, ale ani jedno album posluchačovi nenabízí nitku vedoucí k opravdovým emocím.

Frontman britských synthrockových Elbow Guy Garvey v textech na poslední desce Build a Rocket Boys z roku 2011 vzpomínal na mládí. O tři roky později střídá nostalgii hořký sentiment stárnoucího muzikanta na aktuální šesté studiové nahrávce The Take Off and Landing of Everything. Jako připodobnění nestálosti používá cestování letadlem, kterého si Garvey užil dost na cestách mezi rodným Manchesterem a New Yorkem.

Take Off se zvukem dost podobá předchozí desce. Garveyho monotónní hlas připomínající Petera Gabriela je ideálním nástrojem pro načrtávání paralel mezi životem a smrtí. Těžko si ovšem představit, co bude tématem příštího alba, když v čerstvých čtyřiceti zpívá o stárnutí. V textech také výrazně rezonuje rozchod s jeho dlouholetou přítelkyní, novinářkou Emmou Unsworth.

Velmi výrazná je hned třetí skladba Fly Boy Blue / Lunette provázená v první části saxofonem, kde se Garvey snaží přece jen trochu pracovat s hlasem. Fly Boy Blue je fantaskní sekvence o perverzi komfortu nasáklá skotskou letů první třídy a povrchností jejich pasažérů. Lunette zas funguje jako love song o kouření, pití a ženách. Zbytek bezmála hodinové Take Off melodicky splývá, posluchač ztrácí pozornost, na palubě nové desky Elbow usíná a probouzí se až po přistání.

03111657.png

Hodnocení: 50 %
Elbow – Take Off and Landing of Everything (Fiction / Concord Records, 2014), 57 min.

03111655.jpeg

Drzý projev zpěváka alternativních rockerů The Hold Steady Craiga Finna v první skladbě nové desky Teeth Dreams je o poznání dynamičtější. Čtyřminutová I Hope This Whole Thing Didn´t Frighten You posluchači oznamuje, že gang Cityscape Skins z ulic Twin Cities – fikční charaktery objevující se i v dřívějších textech Hold Steady – je zpátky. Finn ale spíš vzpomíná na staré dobré časy jako někdo, kdo už není členem smečky.

S novým albem přichází kapela po čtyřech letech, kdy v mezičase stihla nahrát písničku k populárnímu seriálu Hra o trůny a Finn věnoval hodně času natáčení sólovky. Hold Steady na něm nezapřou velký vliv klasického rocku – například při poslechu Wait a While nelze nevzpomenout na Bruce Springsteena.

03111654.jpeg

Snáře obvykle dávají obrazy vypadávání zubů do souvislosti s úzkostí. V případě šesté studiovky Teeth Dreams jde o úzkost ze stáří a snahu vrátit se nejenom ke zvuku a energii prvních nahrávek Hold Steady. Klávesista Franz Nicolay dobře věděl, že to bohužel nepůjde, už když kapelu opouštěl před nahráváním velmi slabého alba Heaven Is Whenever v roce 2010.

Hodnocení: 45 %
Hold Steady – Teeth Dreams (Washington Square, 2014), 48 min.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.