Erotický komiks Borgia ukazuje rozklad renesance

14. únor 2014
03027945.jpeg

Scenárista, režisér a spisovatel Alejandro Jodorowsky se do dějin evropského komiksu zapsal především úchvatným surreálným sci-fi komiksem Incal. Nakladatelství Crew ale pomocí své vynikající edice Mistrovská díla evropského komiksu dokazuje, že Jodorowsky rozhodně není mužem jednoho díla. Jako sedmou publikaci ve zmíněné edici nedávno vydali komiks Borgia, který realisticky zobrazuje morální úpadek a rozklad renesančního Říma.

V posledních dnech se v médiích probíralo výročí britské komediální skupiny Monty Python’s Flying Circus a v rámci oprašování jejich odkazu se pochopitelně nemohlo zapomenout ani na kontroverzní film Život Briana z roku 1979. Satira na náboženský fanatismus a slepé následování proroků sklidila ve své době bouřlivé ohlasy a v několika zemích byla pro jistotu zakázána úplně. Komiks Borgia, jehož první díl vyšel v roce 2006, nám ukazuje, jak se během několika dekád společenský úzus rozvolnil. Kdyby totiž tahle čtyřdílná komiksová série, kterou nakladatelství Crew vydalo v jedné knize v edici Mistrovská díla evropského komiksu, vyšla o něco dřív, musela by být zakázána snad po celém světě.

Příběh rodiny Rodriga Borgia, který vešel ve známost jako papež Alexandr VI., je totiž skrytý pod vizuální fasádou, která je víc než explicitní. O kresbu se postaral Milo Manara, legenda erotického komiksu, který svoji kariéru odstartoval ve znamení kriminálních a erotických braků nebo antihrdinských komiksů pro dospělé. V příběhu z renesančního Říma dotáhl tenhle spolupracovník Federica Felliniho svoji estetiku do dokonalosti. Detailní kresba se neprojevuje jenom v neskrývané nahotě, ale především v opulentních panelech zobrazujících dekadentní kardinálské oslavy a sexuální orgie. Manara, který je celosvětově uznávaným mistrem kresby ženského těla, ale překonává sám sebe při zachycování italské renesanční architektury, díky které má člověk při četbě komiksu pocit nefalšovaného cestování v čase.

03027947.jpeg

Není to ale nijak radostná četba - z příběhu o boji kardinálů o papežský trůn i o konfliktech rozdrobených států na Apeninském poloostrově vyvstává především obraz morálně rozpadlé společnosti. Komiks Borgia určitě není možné vnímat jako pravdivou historickou zprávu, autorům šlo spíš o vykreslení poněkud hyperbolizované atmosféry doby. Jejich příběh rodiny Borgiů se prakticky ve všech zásadních bodech odchyluje od skutečnosti, není to ale důležité. Pointa knihy Borgia je jiná - pomocí proudu sexuálních a násilných scén nám totiž důrazně připomíná, že žádné dějinné období nemá jenom jednu interpretaci a že v každé historické epoše se lidstvo dotklo toho nejhoršího v nás.

Alejandro Jodorowsky, Milo Manara - Borgia (Crew 2013)

Další články autora