Facebook je mediální dům a za informování nese zodpovědnost

Facebook - sociální sítě - like - lajk
Facebook - sociální sítě - like - lajk

Neuběhlo ani půl roku a po květnovém skandálu s údajným ovlivňováním obsahu „témat na vzestupu“, které severoamerickým uživatelům Facebook zobrazují, je tu další – kalifornský gigant lidské editory zodpovědné za výběr novinek z hodiny na hodinu propustil a službu ponechal víceméně v režii samotných počítačových algoritmů. Jenže místo cenných zpráv lidé na svých zdech objevili falešné informace a vulgární videa.

Trending topics, jak se anglicky služba jmenuje, Facebook spustil už v roce 2014 a dnes má na zdech Američanů podobu rámečku v pravém horním rohu, kde se zobrazují populární témata a hashtagy. Umělou inteligenci zodpovědnou za jejich vybírání ještě do předminulého týdne doplňovali editoři, kteří mohli jednotlivá témata přidávat nebo naopak mazat – Facebook kvůli tomu nedávno čelil kritice, která jej osočovala z upřednostňování konkrétních názorových proudů. Možná i proto na sklonku srpna ponechal Trending topics plně v režii matematických vzorců.

Jenže i když se na konstrukci algoritmů podílí třeba i moderní neuronové sítě, ani jim se nevyhnou občas směšné a sem tam i strašidelnější chyby. Jistě, když Facebook v Trending topics své uživatele odkázal na video muže souložícího se sendvičem, šlo se nad tím pousmát. Jenže v přehledu novinek na pravé straně amerického Facebooku šlo nalézt i zprávu týkající se údajného vyhazovu reportérky stanice Fox za veřejnou podporu Hillary Clintonové. To by bylo v pořádku, pokud by ovšem nešlo o zcela nepravdivou informaci, kterou počítač bez lidského dohledu poslal milionům lidí.

03699034.jpeg

Nad tím jde samozřejmě mávnout rukou jako nad nepodstatnou chybou. Jenže podle výzkumu Pew Research Center konzumuje zprávy přes Facebook na 44 % dospělých Američanů. Dá se sice předpokládat, že většina z nich tak činí skrze hlavní zeď příspěvků, ale to je přesně důvod, proč by se měl Facebook o Trending topics starat. V záplavě fotek z dovolené a statusů z vaší sociální bubliny totiž okénko s důležitými tématy tvoří způsob, jak houštinou sociálně-mediální kakofonie proniknout a dostat k lidem ty opravdu klíčové a ověřené informace. Jenže to vypadá, že to algoritmy bez pečlivého gatekeepingu, tedy filtrování a schvalování obsahu, prostě nedokážou. Zároveň se ale Facebook nachází v tak trochu patové situaci – jestliže kritikům nejdříve přítomnost lidských editorů kvůli podezření z neférovosti vadila, teď naopak musí odrážet hlasy těch, kteří poukazují na to, že by lidská ruka možná byla přece jen potřeba.

Čtěte také

Mark Zuckerberg tak může vzletně opakovat, že Facebook je jen platforma a ne mediální společnost, ale to ho při velikosti jeho sociální sítě zodpovědnosti za způsob informování občanů nezbavuje. Zvlášť když svoje ambice zasahovat do mediálního prostoru zcela jasně projevuje například tím, že tradiční média tlačí místo linkování na jejich weby k přímé integraci článků do Facebooku. Ten tak zkrátka je, ať chce nebo ne, plnohodnotnou součástí mediálního prostoru a jeho šéf Zuckerberg by to měl vzít na vědomí. A třeba vymyslet, jak k lidem dodat skutečně relevantní informace.