Facebook v Austrálii zkoumá cílení reklamy na teenagery ve slabých chvilkách

5. květen 2017

V posledních týdnech dominovalo zprávám o Facebooku tvrzení jeho ředitele Marka Zuckerberga o tom, že sociální sít pracuje na technologii, která by jejím uživatelům umožňovala „komunikovat myšlenkami“. Jak se už několikrát v minulosti ukázalo, nemusí Facebook přímo penetrovat vaše lebky, aby z nich vydoloval vaše nejtajnější touhy a z nich dolary za prodej reklamy.

Před třemi lety se na sociálního giganta provalilo, že experimentuje s manipulací nálad svých uživatelů. Loni zakázal cílení reklam na základě rasy, ovšem až potom, co se přišlo na to, že takovou funkci vůbec umožňuje.

Mnoho se také po amerických prezidentských volbách psalo o společnosti Cambridge Analytica. Podnik financovaný miliardářem a datovým magnátem Robertem Mercerem měl prý pomáhat cílit facebookovou reklamu jak v kampani Donalda Trumpa, tak britské kampani za odchod z EU. Poslední kauza ohledně zásahů do soukromí teď přichází z Austrálie.

Darrenu Davidsonovi z listu The Australian se podařilo získat tajný interní dokument Facebooku, který nastiňuje, jak se sociální síti daří cílit na náctileté „v přesný moment, kdy potřebují zvýšit sebedůvěru“. Třiadvacetistránkový dokument popisuje, jak Facebook pomocí sledování postování a interakcí na samotné sociální síti, ale i aktivit na širším internetu dokáže určit, jak si teenager právě připadá. Síť prý dokáže rozklíčovat pocity stresu, poražení, zahlcení, úzkosti a nervozity. Zároveň dokáže poznat, kdy si náctiletí připadají hloupí, zbyteční nebo kdy si myslí, že selhávají.

Čtěte také

Předmětem výzkumu má být podle uniklého dokumentu přes 6 milionů mladých Australanů a Novozélanďanů, převážně na středních školách, ale i mladých pracujících. Pod dokumentem jsou podepsaní dva vysoce postavení zaměstnanci australské pobočky Facebooku, David Fernandez a Andy Sinn. Cílem výzkumu má být pochopitelně lepší cílení facebookové reklamy. Ze specifičtějších momentů je prý Facebook schopný identifikovat chvíle, kdy se teenager snaží zhubnout.

Teenageři - mladí - dívka - holka

Zpráva australského deníku samozřejmě okamžitě vyvolala kontroverzi. Nejen kvůli přinejmenším problematické etické stránce cílení na nedospělé jedince ve slabých chvilkách. Dokument se podle všeho zdá být v rozporu s nařízením Australské asociace národních inzerentů (AANA) ohledně reklamy cílené na děti. Dítě je dle pokynů AANA definováno jako jedinec mladší 14 let a z dokumentu Facebooku není vůbec zřejmé, že přísnější pravidla reklamy cílené na tuto věkovou kategorii respektuje.

Tiskový mluvčí australského Facebooku se v reakci na odhalení listu The Australian omluvil. V prohlášení zástupce firmy tvrdí, že Facebook disponuje důkladným procesem revize obzvláště těch výzkumů, které se týkají mladých lidí a jejich emocí. Tento výzkum procesem prý však neprošel. Mluvčí odmítl uvést, jestli jsou podobné výzkumy limitované na Austrálii a Nový Zéland. V druhém vyjádření z tohoto pondělí Facebook přitvrdil. Tvrdí teď, že zpráva od The Australian přehání a výzkum měl pouze pomoci marketérům porozumět tomu, jak se teenageři na Facebooku vyjadřují. Funkce cílení podle nálady a emocionálního stavu prý nikdy neměla být zadavatelům reklamy zpřístupněna. Deník The Australian zatím nezveřejnil samotný uniklý dokument. Jde tak jen těžko posoudit, nakolik jsou vyvrácení ze strany Facebooku pravdivá.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.