Fairtrade v Česku slaví desáté výročí. Banány a květiny v nabídce zatím stále chybí

26. srpen 2014

Fairtrade Česko a Slovensko slaví 10. výročí. Zatímco před deseti lety byla nabídka fér výrobků v českých obchodech naprosto minimální, loni za ně Češi utratili 174 milionů korun. Nejčastěji kupovaným fairtradovým výrobkem je káva.

Jak nám v rozhovoru vysvětlila Veronika Bačová z Fairtrade Česko a Slovensko, organizace se od roku 2004 snaží rozšiřovat nabídku fairtrade výrobků na českém trhu a zároveň chce zvyšovat povědomí spotřebitelů a obchodníků o spravedlivém konceptu obchodování. Podle aktuálních průzkumů zájem Čechů o výrobky označené certifikátem Fairtrade stoupá. V roce 2005 za ně lidé v Česku utratili 3 miliony, zatímco v roce 2013 to už bylo 174 milionů korun.

Fairtradovým výrobkem číslo jedna je u nás káva. Té loni Češi nakoupili 142 tun v hodnotě 100 milionů korun, což odpovídá 14 milionům vypitých šálků fairtradové kávy. Mezi další často kupované produkty patří čaj, čokoláda a výrobky z bavlny. Na rozdíl od dalších evropských zemí se ale u nás nedají sehnat banány a řezané květiny se známkou Fairtrade. Veronika Bačová říká, že za to může hlavně vysoká cena těchto výrobků – kupní síla u nás prý zatím není tak velká a obchodníci se bojí zavádět tyto výrobky do své nabídky, protože by o ně zřejmě nebyl tak velký zájem.

Spustit audio