FaltyDL hledá na novince svoji identitu v eklektickém chaosu

13. srpen 2014

Newyorský hudebník Drew Lustman alias FaltyDL pojal vydání své nové desky In The Wild opravdu důsledně – v promo materiálu nechyběla rozsáhlá báseň, v rozhovorech obšírně vyprávěl o své sexualitě.

O propagaci alba se stará třeba série klipů video umělce Chrise Shena, na které mají fanoušci točit vlastní odpovědi. Celé to prostě mělo působit dojmem, že In The Wild je velký umělecký „statement“, což ještě dále potvrzuje rozmáchlé žánrové spektrum, do něhož spadají ingredience celé skládačky. Garage, ambient, juke, techno, dubstep, house, jungle, osmibity... FaltyDL působí dojmem, že na album chce dostat úplně všechno.

Rovnou přiznávám, že mám dost problém s tím, když producenti roubují na syrovou energii klubové hudby umělecké koncepty. Neříkám, že se to nesmí, ale je potřeba počítat s nebezpečím, že stvoříte podivného homunkula, který se bude při tanci rozpadat. A In The Wild je pro mě přesně takovou deskou, ze které všemožné meta-přesahy dělají v podstatě neposlouchatelný chaos.

Pomyslnou bezpečnou základnou, z níž FaltyDL podniká své průzkumné cesty, je jungle první poloviny 90. let. Když tomuto stylu skládal poctu na albu You Stand Uncertain, naznačoval, že by se současná podoba future garage či post dubstepu dala elektrifikovat energií breakbeatů. Tři roky poté ale jen opakuje cestu, kterou se někteří jungeloví a drum'n'bassoví producenti (4Hero, Roni Size) vydali v druhé polovině deváté dekády – směrem k intelektualismu upadlého jazzu, který vymazal původní energii a zavedl celou jednu větev klubové hudby do slepé uličky.

03185093.jpeg

V rozhovoru pro Dazed Digital FaltyDL prohlásil, že In The Wild je album o hledání identity, a i proto se také jmenuje „V divočině“. Zběsilé skákání mezi žánry od ambientních vložek (Untitled12) přes juke (Frontin) a house (Do Me) až po glitch jazz (Ahead the Ship Sleeps) jeho výrok absolutně potvrzuje. Zároveň ale pomáhá uvědomit si, že tápání a hledání – jakkoliv ho usilovně balíte do uměleckých přesahů – je pro posluchače o dost méně zábavné než vize člověka, který už nějakou identitu našel a chce vám ji ukázat.

Čtěte také

Novinka In The Wild amerického producenta FaltyDL je tak exemplárním příkladem ospalého intelektuálního eklektismu, na který skomírá současný post dubstep, měnící se pomalu v novou hudbu pro vejtahy.

Hodnocení: 30 %
FaltyDL – In The Wild (Ninja Tune, 2014)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.