Fascinace krajinou Antarktidy a svět bez dominance člověka. Vizuální esej FREM nabízí pohled do dystopické budoucnosti lidstva

3. únor 2020

Do prestižní sekce Berlinale Forum byl vybrán nový česko-slovenský film, celovečerní debut režisérky Viery Čákanyové s názvem FREM. Snímek přináší úvahu nad tím, jak by mohl vypadat svět v budoucnosti, kdy mu člověk nedominuje v důsledku klimatické katastrofy nebo třeba rozvoje umělé inteligence. Film natočený tříčlenným štábem během šesti týdnů na Antarktidě bude uveden i na letošním festivalu Jeden svět.

„Původní koncept byl mnohovrstevnatý, rozvíjela jsem několik témat týkajících se překračování biologických hranic lidského druhu. Zajímala mě umělá inteligence nebo genetické modifikace, což jsme měli natáčet v Číně, ale nebylo to nakonec produkčně možné, takže moje představy bylo nutné korigovat,“ představuje Viera Čákanyová vznik celého projektu.

Po formální stránce je snímek subjektivním pohledem do zamrzlé antarktické krajiny, hlavním protagonistou však není člověk, ale neznámá entita, možná umělá inteligence. Je těžké se napojit na pohled postavy, která není člověkem, protože je pro nás přirozené antropomorfizovat, polidšťovat chování neživých věcí a zvířat, říká Čákanyová, která divákovi ale pohled na samotnou entitu/kameramana nenabízí. Tato entita prochází světem, ve kterém na monstrózních ledovcích žijí převážně zvířata, a jen velmi malá část stopáže se věnuje lidem. Snažila jsem se, aby člověk nebyl hlavní postavou. Člověk by zde měl vystupovat na stejné úrovni jako jiné objekty v krajině. Nemá být dominantní, proč by taky měl, pokračuje režisérka.

Viera Čákanyová

Snímek sice ukazuje pro lidstvo dystopickou verzi budoucnosti, ale environmentální apel je zde spíš podprahový. Film je natočený na Antarktidě, kde se výrazně projevují klimatické změny. I my, štáb, jsme je cítili, když jsme tam byli. Dotýkalo se nás to, popisuje Čákanyová, čím vším je snímek ovlivněn.

První česko-slovenský celovečerní film natočený na Antarktidě vznikal šest týdnů. Nevím, jestli se na natáčení v takových podmínkách dá vůbec nějak připravit, ale nakonec to bylo hodně stejné jako natáčet někde na horské boudě, popisuje režisérka život v nezatepleném lodním kontejneru. Do českých kin vstoupí snímek Viery Čákanyové nedlouho po Berlinale, 19. března ho do klasické i online distribuce uvede streamovací portál DAFilms.

Jak vidí dystopickou budoucnost naší planety umělá inteligence a kam může vést překračování biologických limitů lidstva? Dozvíte se v rozhovoru.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka