Fenomén Minecraft slaví 10. narozeniny rozšířenou realitou a zříká se původního tvůrce

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Minecraft

Kostičková stavebnice Minecraft vyšla před deseti lety a poměrně rychle se zařadila ke kultům digitálního věku. Virtuální Merkur baví děti i dospělé, z počítačů se postupně rozšířil i na konzole a mobilní telefony. Nějakou jeho kopii vlastní přes čtvrt miliardy hráčů – dost možná k nim patříte. Jak se za dekádu proměnil a proč se vlastně stal legendou?

Jednoduchý, ale geniální koncept. Markus Persson, více známý jako Notch, přišel v roce 2009 s myšlenkou obřích procedurálně generovaných světů složených z různobarevných bloků. Už testovací Minecraft nabral na popularitě, milion kusů prodal během dvou let, což ale nebylo nic oproti tomu, kolik se jich prodalo během dalších osmi. Persson firmu Mojang záhy odprodal Microsoftu, který kostičkový fenomén dostal na konzole a mobilní zařízení. Pro Minecraft existují tisíce modifikací i uživatelsky spravovaných serverů, dočkal se vlastní řady stavebnice Lego, plyšových hraček, knížek, časopisů, kolekce oblečení i příběhového spin-offu Minecraft: Story Mode.

Neziskovky používají pro designování veřejných prostorů Minecraft

Minecraft

Díky hře Minecraft můžou teenagerky a teenageři ze slumů částečně fungovat jako návrháři městského prostoru. Podle pracovníků programu Block by Block si i místní autority v Keni, Peru nebo Haiti začínají uvědomovat, jak užitečné může být zapojení lokálních dětí při obnově veřejných prostranství. Celkem program OSN funguje v pětadvaceti zemích, podle jeho vedoucího, Pontuse Westerberga, který minulý měsíc přednášel v Kodani, může Minecarft jako komunitní nástroj pro zlepšování veřejného prostoru fungovat po celém světě, obzvlášť užitečný je ale v chudých komunitách rozvojových zemí. (Píše o tom magazín Dezeen.) „Typické komunitní setkání vypadá tak, že jste v místnosti s asi padesáti lidmi, většinou staršími a není mezi nimi moc žen,“ vyprávěl Westerberg v Kodani. „Ale v těchto zemích vám přijde dvacet teenagerů. Musíte proto vymyslet něco, co je bude bavit. V Keni, kde žiju, je polovině obyvatel méně než 25.“ Workshopy fungují tak, že si skupinky po několika dětech pod vedením koordinátorů rozeberou svoji čtvrť a každá pracuje na konkrétní, malé části. Navrhují blok po bloku, jak by se jejich vzhled mohl změnit. Jejich návrhy pak do celkové zprávy shrne profesionální architekt, který je do projektu zapojený, a zprávy a zážitky z workshopů se pak přednášejí na setkání s místními starosty, v případě velkých měst i s urbanisty. Nedávno se konala série workshopů, ve kterých teenagerky z Hanoje navrhovaly, jak vylepšit svoji čtvrť tak, aby byla bezpečnější pro holky. V Palestině navrhovalo 50 teenagerů park ve východním Jeruzalémě, v Kosovu děcka navrhla nové náměstí na místě starého trhu, který dnes chátrá. Minecraft je druhá nejprodávanější hra na světě, zatím se prodalo celkem 121 milionů kopií.

Oslavy desátého výročí pojal Microsoft poměrně megalomansky. V minulých dnech oznámil Minecraft Earth, mobilní hru pro rozšířenou realitu na způsob populárního Pokémon Go. Na displeji telefonu uvidíte kostky umístěné v reálném světě a tvoříte virtuální stavby, které uvidí i ostatní hráči. U příležitosti narozenin se Minecraft dočkal také svého vlastního muzea, kam se mohou podívat všichni majitelé jakékoliv verze a připomenout si důležité milníky vývoje nebo třeba prohlédnout si kolekci všech existujících kostek. Z oslav se ale Microsoft rozhodl vynechat původního autora Notche, údajně kvůli jeho kontroverzním výrokům na sociálních sítích. V roce 2017 kupříkladu na svůj twitter napsal, že „je v pořádku být bílý“, a popřel existenci sociálních privilegií. Letos v březnu byly z Minecraftu odstraněny všechny zmínky o Perssonovi mimo jeho jména v titulcích.

Co najdete ve virtuálním muzeu Minecraftu? Je Rage 2 opravdu tak růžové, jak se zdá? A je Ryan Reynolds víc Deadpool, nebo Pikachu? Poslechněte si nejnovější Quest a dozvíte se víc!