Férový influencer? V zahraničí padají pokuty za skrytou reklamu, v Česku začíná samoregulace
Jedním z citlivých témat influencerů na sociálních sítích je neoznačená reklama. Iniciativa Férový influencer ve svém kodexu stanovuje pravidla samoregulace, na jejichž sepsání se vedle influencerů podíleli i zadavatelé reklamy, profesionální asociace a akademici. „Internetové prostředí by se mělo zákonem svazovat co nejméně, i proto dáváme přednost samoregulaci, která velmi dobře funguje, když je správně nastavená,“ říká Tereza Tůmová ze Sdružení pro internetový rozvoj v ČR.
S tím, jak roste influencerský trh, dostává se také celkem logicky k čím dál širšímu publiku. „Z výzkumů máme potvrzené, že například děti naprosto nepoznají, když influencer něco propaguje,“ zdůrazňuje doktorandka z Katedry marketingové komunikace a public relations FSV UK Nina Ortová. V zemích, jako jsou Spojené státy americké, Velká Británie nebo Dánsko, jsou podle ní pravidla nastavená velmi striktně: „Už tam i padaly velmi tučné pokuty za zneužití produktu či klamavou reklamu.“
Ke kodexu férového influencera se mohou přidávat také reklamní agentury a zadavatelé. „Vznik kodexu v podstatě reflektoval zájem samotných zadavatelů. Z výzkumů nám vyšlo, že tři čtvrtiny z nich by nějaký etický kodex uvítaly,“ objasňuje Nina Ortová. Jak bude probíhat kontrola dodržování pravidel kodexu? „Ve SPIRu jsme se shodli na tom, že se v rámci komise zhostíme exekutivní role, podstatou bude řešení došlých podnětů, nikoliv aktivní monitoring,“ vysvětluje Tereza Tůmová.
Co je účelem vzniku kodexu férového influencera? Existují oficiální čísla o počtu influencerů u nás a v zahraničí? Poslechněte si celý rozhovor s Terezou Tůmovou ze Sdružení pro internetový rozvoj v ČR a Ninou Ortovou, doktorandkou z Katedry marketingové komunikace a public relations FSV UK.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.