Filmové festivaly v době koronaviru: Nejdůležitější je přenesení atmosféry a skvělý tým v zádech

19. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy muž, prázdné divadlo, kino

Jak se dokážou filmové festivaly přizpůsobit vládním restrikcím proti šíření koronaviru? Co je největší výzvou při přípravách on-line ročníků? Aktuální situaci popisují výkonná ředitelka festivalu Jeden svět Lenka Lovicarová, ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka a ředitel queer festivalu Mezipatra Pavel Bicek. „Je důležité mít tým, na který se v krizi můžete spolehnout,“ shoduje se trojice v rozhovoru o tom, jak se jim daří přejít do on-line prostředí.

Festival Jeden svět už má letošní výjimečný ročník za sebou. „Nejtěžší to bylo pro naše regionální partnery v 35 městech. Nemají takové zázemí jako hlavní, pražská část festivalu, dělají to často na dobrovolnické bázi,“ zdůrazňuje Lenka Lovicarová. Dodává ale, že regiony zároveň ukázaly velkou odhodlanost a sílu pokračovat. „Přes 20 měst ty festivaly teď na podzim opravdu zorganizovalo a zbylých 15 měst chceme podpořit, aby mohla fungovat i v dalších letech.“

Pavel Bicek (Mezipatra) a Lenka Lovicarová (Jeden svět)

Přechod do on-line verze je podle ředitele Mezipater Pavla Bicka těžkým úkolem, ale zároveň také velkou výzvou. „Hledat nové cesty a vymýšlet, jak zorganizovat nezorganizovatelné, je vzrušující. Festival bude v základu uveden na VOD, budeme dělat výjimečné živé projekce, po kterých před filmem i po filmu zpřístupníme chat pro diváky,“ popisuje Bicek letošní podobu Mezipater.

Dodává ale, že velkou záhadou je příští rok, protože Mezipatra jsou dlouhodobě podfinancovaná. „Nemáme ani jednoho plně placeného zaměstnance, což je pro nás v téhle situaci obrovský problém a vzbuzuje to ve mně velký strach. Příjmy ze vstupenek tvoří asi 30 procent z rozpočtu a každý malý pokles na nás bude mít velký dopad.“

Marek Hovorka, ředitel MFDF Jihlava

MFDF Ji.hlava bude v letošním on-line ročníku podle ředitele Marka Hovorky v podstatě plnohodnotným festivalem s více než 220 filmy. „Ušetříme sice za ubytování nebo letenky hostů, ale spoustu peněz zase stojí technologická řešení,“ vysvětluje Hovorka, podle kterého je platforma pro streamování filmů základ, neméně důležité je ovšem také zprostředkování atmosféry a propojení filmařů a diváků.

„Chystáme tři streamovací studia, odkud budeme od rána do noci vysílat kontinuální program, od představování filmů a diskuzí filmařů a kritiků až po prostor pro brainstorming, kam se film bude dál ubírat.“

Jakou roli v celém filmovém ekosystému hrají malá kina? Čím vlily Ministerstvo kultury a Státní fond kinematografie alespoň částečný klid do příprav letošních ročníků filmových festivalů? Existuje podle Lenky Lovicarové, Marka Hovorky a Pavla Bicka nějaký filmový festival, který přechod do on-line prostředí zvládl a je inspirací v tomto oboru? Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio

Související