Filmové historky z obýváku Meyerowitzů jsou nenápadným vrcholem roku

3. listopad 2017

Netflix se ve své původní filmové tvorbě zaměřoval převážně na spotřební žánrový artikl. The Meyerowitz Stories (New and Selected) představují jeho první vykročení na půdu intelektuálního indie. Vykročení bezmála triumfální.

Přitom se jedná o projekt, který by pravidelní uživatelé streamovacích platforem zřejmě očekávali spíš u konkurenčního Amazonu. Netflix zakoupil distribuční práva na film autora, který patří k možná ne tak proslulým, přesto však zásadním tvářím amerického nezávislého filmu. Noah Baumbach je svébytným dědicem intelektuální židovské poetiky Woodyho Allena, s nímž ho spojuje láska k New Yorku a zalíbení v úzkostných, excentrických, sebestředných charakterech. V případě Baumbachových filmů jde však podstatně méně o auto-terapie a mnohem více o pečlivé sledování svérázných figur v jejich přirozeném prostředí, obvykle úzkém kruhu rodinném a přátelském.

Jeho specifická „zoologie podivínů“ jako by stavěla most mezi Allenovými filmy a díly Wese Andersona, s nímž Baumbach spolupracuje jako scenárista, ale bez sebestřednosti prvního a stylizovanosti druhého. The Meyerowitz Stories jsou rodinným portrétem rozděleným do kapitol, z nichž každá věnuje pozornost jednomu z jejích členů. V centru rodu Meyerowitzů stojí stárnoucí a mrzutý patriarcha Harold, sochař, který se cítí zneuznaný a všechny kolem sebe používá spíš jako nádoby na odkládání frustrace ze světa i prostřední kariéry.

Z filmu The Meyerowitz Stories (New and Selected)

Chlad, odtažitost a manipulativní chování poznamenává jeho potomky, kteří reagují po svém. Danny je nezaměstnaný outsider a neúspěšný hudebník, který veškeré ambice vkládá do své dcery. Matthew naopak úspěšně podniká v oboru osobních financí a rodinný život pohřbívá pod fasádou výkonného byznysmena. A Jean je plachá, málomluvná samotářka, které jakýkoliv projev emocí působí fyzické obtíže.

The Meyerowitz Stories jsou filmem s vybraně literární strukturou. Ráz jim udává přesný, prudký střih, který dokáže překvapivě ukončit načatou větu a náhle změnit náladu. Baumbach diriguje orchestr hlasů, které se neustále překřikují, drmolí, chrlí banality, přitom se vzájemně neposlouchají. Jednotlivé věty jako by plynuly nevšímavě vedle sebe. Konflikty přichází přesně v té chvíli, kdy se postavy alespoň trochu začnou poslouchat. Pak náhle na povrch vyplouvají zasuté křivdy a animozity. Poněkud bizarní úraz patriarchy svede dohromady nevlastní sourozence, kteří jsou tak nuceni zabývat se vzájemnými vztahy a šifrou největší – otázkou, kdo vlastě je jejich otec a co v nich zanechala jeho výchova, nebo spíš její absence.

Z filmu The Meyerowitz Stories (New and Selected)

Noah Baumbach nechává svoje herce projevit jejich přirozený temperament, ale dokáže ho přesně ukáznit. Adam Sandler a Ben Stiller tak mohou uplatnit svůj cit pro komediální načasování, zároveň jejich rozdílní bratři jsou stejnou měrou směšní, jako skličující. Podmračený bůh Dustin Hoffman hraje s úpornou zakaboněností a dokonale vystihuje starce, pro kterého je sebelítost snadno zaměnitelná s necitlivostí k blízkým. A Elizabeth Marvel dokáže pod mimoňskou maskou Jean odhalit překvapivou vřelost. 

Baumbachův film je nesmírně detailní a přesnou studií několika charakterů, které raději překotně mluví, aby nemusely komunikovat. Brutálně přímočarý rozbor jedné newyorské rodiny, která se poprvé učí fungovat jako kolektiv, přitom mistrovsky kloubí tragické a komické elementy. The Meyerowitz Stories jsou film o všedních, obyčejných věcech, film nenápadný a naprosto neokázalý, který množstvím slov může diváka zmást.

Pro Baumbacha je ale mnohem podstatnější to, co se neříká, než to, co se říká. Řeč udává filmu rytmus, je zdrojem komiky. To, co se rozprostírá kolem ní, je však zdrojem mnohem hlubšího poznání. The Meyerowitz Stories vypráví o tom, co si neseme v sobě jako památku na dětství, o tom, že část odkazu rodičů vždy zůstane proměnlivou a nepoznatelnou abstrakcí. Vypráví o věčném nepokoji a vnitřním zápasu se sebou samými, o paradoxní nutnosti i nemožnosti odpouštět. Všechny postavy by si jako životní motto mohly zvolit židovské moudro: „Hrdost je jenom maskou všech našich selhání.“

The Meyerowitz Stories vypráví o zásadních věcech tak nenápadně a pokorně, že člověk snadno přehlédne, o jak brilantní a pronikavý film se ve skutečnosti jedná.

Hodnocení: 90 %

The Meyerowitz Stories (New and Selected)
Noah Baumbach, USA, 2017, 110 min.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.