Glass Animals opustili svou potemnělou ložnici a servírují hudební oslavu obyčejného života

6. září 2016

Oxfordští Glass Animals na své debutové desce Zaba zněli jako subtilnější variace na kapely Alt+J nebo Wild Beasts. Nová hudební kolekce pojmenovaná How to Be a Human Being vystupuje ze stínu zmiňovaných kapel a ukazuje, že Glass Animals mají na ostrovní scéně svou relevanci.

Nová deska Glass Animals je podle frontmana Davea Bayleyho kolekcí příběhů, které shromáždil od nejrůznějších lidí, jež potkal při tour k desce Zaba. Taxikáři, poslíčci, číšníci nebo návštěvníci jejich koncertů, ti všichni jsou částečně autory textů. Vzniklo deset plnohodnotných skladeb, z nichž každá nabízí osudy podivných postaviček, od introvertního mamánka přes přidrzlou whitetrash až po zhrzeného pubertálního milence.

Ač Bayley tvrdí, že postavy z jeho songů jsou smyšlené, každá z nich prý obsahuje něco osobního, co se ho explicitně týká. Frontman si kreslil rozsáhlá schémata, ve kterých brainstormoval, a vytvářel si v hlavě fiktivní životy svých postav – kde žijí, jaký mají nábytek, co rádi jí. Baylemu to prý pomohlo při skládání samotného materiálu. Kapela šla až tak daleko, že postavy desky obsadila profesionálními herci. Ti se kromě fotografie na bookletu objevili také ve všech třech klipech, které k desce vznikly. Dvě postavy z desky mají dokonce vlastní webové stránky.

Oproti debutovému albu se toho hodně změnilo. Zaba byla velice introvertní nahrávka, mající základ v kryptických surreálných textech a syntetických hudebních texturách, jež byly nasáklé hip hopem, R&B a psychedelií. Na desce How to Be a Human Being se stále můžete spolehnout na Bayleyho falzetový zpěv a nevšední Seawardovy perkusové rytmy, ale nová je tendence založit zvuk na převážně živých nástrojích.

Žánrově je deska také mnohem šířeji rozestoupena. Nechybí rozverné R&B aranžmá jako například ve skladbě Season 2 Episode 3. Glass Animals se ale rovněž pouští do vod přímočarého chytlavého popu jako v případě druhého singlu Youth. Bayley se nezalekl ani rapového přednesu v divokém songu Take a Slice. Vydařená je také závažná píseň Mama’s Gun o podceňování duševních nemocí, kterou ozvláštňuje skvělý sample z písně Mr. Guder od The Carpenters.

03698840.jpeg

Kapela zůstává stále vysazená na hodně rozmanitý a barevný zvuk, který tentokrát vylepšuje například použitím field recordings. Nová deska je pro posluchače podstatně přístupnější než debut Zaba. Lze z ní cítit větší hudební jistotu a nově načerpané sebevědomí z extenzivního koncertování.

How to Be a Human Being je výborným příkladem, jak se dá bez potíží vypořádat s prokletím druhé desky. Glass Animals se vydali cestou koncepčního alba, jež funguje jako koláž běžných či obskurních lidských osudů. Kapela prokázala výborné vypravěčské schopnosti a lehkost hovořit o problémech obyčejného člověka. Není to už fikce z temné oxfordské ložnice, ale prožitá autentická esence života.

Hodnocení: 85 %Glass Animals – How to Be a Human Being (2016, Caroline)

autor: Michal Polák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka