Google, Facebook i Apple se přetahují o rychlejší načítání mobilních webů

13. říjen 2015
Děrné štítky
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03480774.jpeg

Google spouští novou službu s názvem Accelerated Mobile Pages (AMP). Hned zkraje ji začnou využívat partnerská média jako New York Times, Washington Post, britský Guardian, BBC nebo BuzzFeed. Využívat službu Googlu, která má zpříjemnit surfování na internetu na chytrých telefonech, se chystá i WordPress, na jehož architektuře je postaveno 60 milionů webů.

Aurous, který má být pro veřejnost spuštěn až v polovině října, umožňuje vyhledávat v databázi fungující na peer-to-peer principech BitTorrentu, která si ale bere hudbu ze zdrojů na klasických HTTP adresách. Cílem je především zrychlení načítání na chytrých telefonech a prioritou je načtení textu. To znamená čáru přes rozpočet značné části javascriptových trackerů, které sledují váš pohyb po síti. Výhodou je, že by se weby měly načítat až o 80 procent rychleji. Obsah cachovaný na serverech Googlu by měl pravděpodobně fungovat rychleji než při variantě s vlastními servery.

Čtěte také

AMP je nutno brát jako reakci Googlu na krok Facebooku, který před necelým půlrokem představil Instant Articles – možnost pro média publikovat svoje články přímo na Facebooku, a ušetřit tak čtenářům zdlouhavé načítání. Google má daleko větší zájem na zachování vize otevřeného webu než Facebook nebo Apple. Proto je pro něj představa, že by média začala mizet přímo na Facebook, naprosto děsivá.

Facebook si ve svých Instant Articles nárokuje 30 % ze zisku z reklamy, pokud dané médium využije systému Facebooku k jejímu prodeji. Google si na rozdíl od Facebooku žádný podíl nenárokuje. Jak už je u vyhledávacího giganta zvykem, nechce vaše peníze, chce vaše data. Z těch už si výdělek zařídí sám. Klíčem k tomu je právě zdarma nabízený caching na serverech Googlu, ze kterého pak může firma těžit.

03410151.jpeg

Právě zisky z reklamy a její podoba na internetu jsou klíčové k pochopení závodu mezi Googlem a Facebookem, do kterého se zapojil i Apple. Ten do nejnovější podoby svého mobilního operačního systému iOS integroval blokace reklamy obdobně, jak to dělají pluginy jako Ad Block nebo uBlock. Jak dokládá i právě rostoucí obliba softwaru na blokaci reklam na internetu, je sektor on-line reklamy už dlouhá léta v dezolátním stavu.

Pro průměrného uživatele internetu je fakt, že se Facebook, Google i Apple předhání, kdo dokáže zařídit rychlejší načítání obsahu, rozhodně dobrou zprávou. Stejně tak více otevřený model Googlu rozhodně působí jako schůdnější varianta než takzvané „oplocené zahrádky“ Facebooku a Applu. Důležitá pro případný úspěch AMP bude kooperace inzerentů, které omezené možnosti zjednodušených webů a z principu pozdější načítání reklamy jistě nepotěší. Na druhou stranu síle Googlu se dost možná budou muset tak jako tak podvolit.

Na první pohled se tedy zdá, že Googlem nabízené zrychlení je ve výsledku spíše výhodou. Před společností, která se většinu své historie musela ujišťovat mottem Don’t Be Evil (Nebuď zlý), je ale pravděpodobně lepší mít se alespoň trochu na pozoru. Google se navíc při nedávné restrukturalizaci pod novou zastřešující společnost s názvem Alphabet rozhodl od tohoto motta upustit.

Čtěte také

Spustit audio