Goon: Komiksový Trhák

02771335.png
02771335.png
0:00
/
0:00
Komiksová postava nazvaná Goon se objevila poprvé v roce 1998. Jeho příběhy byly několikrát oficiálně oceněny a zásluhou nakladatelství Comics Centrum se nyní představují i českým čtenářům v knize s podtitulem Nic než utrpení.

„Kravina na kvadrát, výplod šílence, debilní paskvil!“ Hláška pronesená Petrem Čepkem ve filmu Trhák, by možná mohla být tím prvním, co člověka napadne při dočtení komiksu Goon. Vlastně to ale může být ten nejvýstižnější popis, protože kniha Erica Powella a snímek Zdeňka Podskalského toho mají společného více, než se může zdát. Stejně jako Trhák dotahuje do důsledku absurditu československých televizních estrád, Goon pracuje se stereotypy zámořské kultury.

Goon v angličtině znamená námezdní rváč nebo také pako. Při bližším poznání je ale jasné, že hlavní postava nesoucí toto jméno pouze využívá vzhledu tupé gorily a za primitivním zevnějškem se skrývá poměrně inteligentní chlapík. Nutno na druhou stranu přiznat, že své nepřátele, kterými jsou zombie, bahenní hejkal nebo třeba rybolidi, většinou neodstraňuje zvlášť vybíravým způsobem.

02772258.jpeg

Těžištěm výtvoru není likvidace nejrůznějších zrůd, které se postaví hlavnímu hrdinovi do cesty, ale spíš zmiňovaná práce s kulturními odkazy. Goonovy příběhy jsou svou estetikou zasazeny do doby připomínající 50. léta, možná je to jen náhoda, ale právě v poválečném rozpuku infiltrovala většinu amerických domácností televize. Jednotlivé kapitoly bývají dokonce přerušovány reklamami. Nabízenými produkty jsou třeba Supersvaly v tabletách odkazující na kult krásy či souprava pro lobotomii. Zde se mimo jiné dozvíme, že všechny hlavy pocházejí od odsouzených a bezbožných pohanů, což můžeme chápat jako narážku na vřelý vztah americké společnosti k církvi. A k upoutávce na fiktivní komiks o homofobním superhrdinovi pak už není co dodávat.

Ve výsledku není nejdůležitější, zda hlavní postava ve spolupráci s parťákem Frankym uchrání své město před nadvládou zombií. Ne že by stavba příběhů byla chatrná, ale čtenáři uvíznou v paměti spíše jednotlivé výrazné prvky než celá vyprávění. Eric Powell totiž působí coby autor jako geniální dítě. Kombinací všemožných detailů vytvořil celek, který oproti všem předpokladům drží pohromadě.

Goon v sobě spojuje násilí, výsměch americké společnosti i ostrý humor. Pokud ale někomu vadí, že Santa mluví vulgárně a jeho skřítci rádi jedí děti, pak tento komiks pro něj nebude Nic než utrpení. Když se opět vrátíme zpět – na začátku recenze zmiňovaný snímek Trhák se dá sice považovat za veledílo filmové zábavy, ale také je to ve své podstatě brak.

Eric Powell: Goon – Nic než utrpení, Comics Centrum, Praha 2012