Grumpy Cat celebritou. Byznys s internetovými kočkami je na vzestupu

1. srpen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03177533.jpeg

Arizonská kočka s deformovanou tlamou známá jako Grumpy Cat se během posledního roku stala podnikem, který má údajně sedmicifernou hodnotu. Mezi internetovými memy, které ze sítě sestoupily do světa showbyznysu a staly se celebritami, je Grumpy nejúspěšnější. Loni se objevila na obálkách Wall Street Journal a New York Magazine, letos točí filmy. Kočičí byznys je na vzestupu.

Na rozdíl od Nyan Cat nebo rozpačitého tučňáka má Grumpy Cat výhodu v tom, že opravdu existuje. Koupila si ji servírka z Arizony, pojmenovala ji podle tatarské omáčky a díky svému bratrovi, který kotě vyfotil a vystavil na Reddit, mohla pár měsíců nato v restauraci s klidem dát výpověď. Grumpy není jediný mem, který internetovou slávu zkusil zúročit. Maminka Blakea Bostona, který je známý jako Scumbag Steve, prý poprvé plakala, když viděla jeho fotku v mem úpravě. Blakea dnes ale zastupuje stejný agent jako Grumpy Cat. Pomohl mu vydat rapové album a rozpracovat identitu Scumbaga, který se dnes čas od času objevuje na různých událostech.

Grumpy Cat ale přece jen žije v trochu jiných relacích než Scumbag. Na její videa se dívá přes 15 milionů lidí, na Facebooku ji lajkuje přes šest milionů, zahrála si v reklamě, letos půjde do kin film Nejhorší Vánoce Grumpy Cat, ve kterém ji po dlouhém odmítání adoptuje dvanáctiletá holčička, které její vražedný výraz nevadí. Jako běžná celebrita taky vydala svoje paměti, kterých se prodalo asi půl milionu kopií v patnácti jazycích, v některých amerických obchodech se dají koupit společně s ledovým Grumppuccinem.

03177534.jpeg

Manažerem Grumpy Cat je bývalý člen rokenrolové skupiny Ben Lashes. Několik desítek let poté, co si George Lucas místo vysoké výplaty za režii Star Wars s filmovými studii dohodl výdělek plynoucí z prodeje merchandisingu, a zajistil se tak do konce života, si Lashes uvědomil banální věc: internetový mem může být celebritou stejně jako Mickey Mouse nebo kosatka ze Zachraňte Willyho. „Keyboard Cat potřebuje agenta jako kterýkoliv jiný hudebník,“ vzpomíná v rozhovoru pro The Daily Beast na myšlenku, kterou jeho byznys začal.

Lashes dnes zastupuje Grumpy Cat, Scumbaga, Nyan Cat nebo Keyboard Cat, která byla jeho první klientkou. Rozhoduje o tom, na jaké události se kočky objeví a co tam budou dělat. Podobnou práci nemá podle amerického licenčního úřadu nikdo. Grumpy je jednoznačně jeho nejúspěšnější klient – jeho majitelce, jíž se americký sen splnil tím, že si koupila divnou kočku, odvádí 20 % z výdělku a o Grumpy mluví jako o „Marilyn Monroe mezi kočkami“. Spolu se svými živými memy se objevuje v dokumentu Lil Bub & Friendz, film o internetových kočkách loni vyhrál cenu na newyorském Tribeca Film Festivalu.

03177532.jpeg

V poslední době se ve virálních videích objevují kromě Grumpy další cat-lebrities, jako je Hamilton The Hipster Cat nebo Oskar The Blind Cat s kamarádem Klausem. Na posledním SXSW festivalu se konal diskusní panel o kočkách na internetu, kterého se kromě Lashese účastnil třeba Will Braden, tvůrce YouTube kanálu Henri, le Chat Noir, který postuje černobílá videa koček zmučených existenciální krizí, nebo zástupci Animal Planet, kteří chtějí vytvořit televizní kanál vysílající pouze kočičí videa.

Především však svoji příležitost nepromarnili iniciátoři mnoha virálních videí – společnosti, které vyrábí jídlo pro kočky. Na lásku ke kočkám se dá vsadit s mnohem větší jistotou než na oddanost jakékoliv veřejné figuře. Případná budoucí expanze internetových koček do offline prostředí se tak nakonec zdá docela logická, koneckonců celebrity, které se proslavily na internetu, bývají často netradiční.

Spustit audio