Harry Potter a kulturní války. Komiks Mezi řádky odhaluje skrytou moc příběhů

Z přebalu komiksu Mezi řádky
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z přebalu komiksu Mezi řádky

Příběhy nejsou nevinné. V době sociálních sítí a všudypřítomných popkulturních referencí tohle platí víc než kdykoli dřív. Právě příběhy a jejich význam jsou tématem komiksové série Mezi řádky. Cyklus nakladatelství Vertigo je něco jako Neil Gaiman éry kulturních válek – vypráví o skryté moci vyprávění v ryze současném a politickém smyslu. A na pomoc si bere Harryho Pottera i medvídka Pú.

Scenáristu Mikea Careyho prý k seriálu inspiroval osud Christophera Robina Milneho, syna spisovatele A. A. Milneho. Christopher Robin byl přímou inspirací slavného Kryštůfka Robina z Milneho dětské klasiky Medvídek Pú. Stín Kryštůfka Robina ho ale pronásledoval po celý život. V dospělosti Christopher trpěl pocitem, že ho jeho otec obral o dětství a zneužil ho k osobnímu prospěchu.

Obálka komiksu Mezi řádky 9: Mýty mezi řádky

Něco podobného potkalo i hrdinu série Mezi řádky. Tom Taylor se v dětství stal předobrazem hrdiny románové série svého otce. Jeho literární alter ego Tommy Taylor je mladý čaroděj, který bojuje se zlem ve fantasy příbězích, jež se nápadně podobají románům o Harrym Potterovi. Reálný Tom celý život žije v Tommyho stínu, což je o to bolestnější, že příběhy Tommyho Taylora jsou následované stejně fanatickými fanoušky jako slavný cyklus J. K. Rowling. Tomův původ je ale ve skutečnosti ještě mnohem záhadnější a má co dělat s tajnou organizací, která po staletí využívá příběhy k manipulaci s veřejností.

Komiks, kde do naší reality vstupují postavy z literárních fantazií, může připomínat Neila Gaimana. Mezi řádky skutečně mají v sobě něco z Gaimanovy fascinace vyprávěním a jeho mocí, ale je to fascinace posunutá do současné doby, která je příběhy přímo posedlá a v které je lidé stále častěji používají k tomu, aby skrze ně vnutili své názory druhým. Konspirační vyprávění o tajné organizaci, pro niž jsou fikce zdrojem reálné moci, nezní až tak fantasmagoricky v dnešní éře kulturních válek, v které jsou superhrdinské blockbustery, fantasy ságy nebo popové songy často vnímané především jako výchozí materiál pro vytváření nejrůznějších ideologických třenic na sociálních sítích. Mikeu Careymu se v Mezi řádky povedlo tyto tendence skvěle charakterizovat a představit nám svět, ve kterém se o příběhy a jejich významy vedou reálné, často i dost krvavé konflikty.

Není divu, že Mezi řádky vycházely v edici DC Vertigo, kde patřily k tomu nejlepšímu, co se tam objevilo v posledních letech před jejím nedávným zrušením. Careyho seriál se totiž přesně hodí do jejího portfolia, v kterém se komiksové médium často potkávalo s literárními inspiracemi, ať už to byl Gaimanův slavný Sandman, nebo velmi úspěšná pohádková série Mýty (se kterými se ostatně svět Tommyho Taylora spojil v albu Mýty mezi řádky). Carey (mimochodem autor uznávaného sandmanovského spin-offu Lucifer) ve své sérii stylově navazuje na Neila Gaimana, Alana Moora a další mistry angloamerického mainstreamového komiksu pro dospělé. Pohybuje se na hraně strhujícího dobrodružného vyprávění, nápaditého komentáře kultury a lehkého experimentování s komiksovou formou. Znovu tak ukazuje, že komiks, který je sám o sobě hybridní formát, je vhodné médium k vyprávění o jiných médiích.

Víc o životě ve stínu Kryštůfka Robina, tajných organizacích ovládajících svět prostřednictvím literatury a o čtení mezi bublinami si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.