Hergot! z Marburku: Luther vs. Zwingli a spor o Kristovu přítomnost

20. červenec 2015

Zatímco Evropa řeší výsledky vyjednávání, které proběhlo mezi Tsiprasem a Merkelovou, my vám zpřístupníme spor, který v Německu proběhl před necelými pěti sty lety. Nešlo o dluhy, ale o teologii, diskutovat nepřijeli Řekové, ale Švýcaři. Politické důsledky sporu byly ovšem zásadní a diskutované problémy se mezi teology řeší dodnes.

Na zámku německého města Marburk se roku 1529 setkali Luther, Zwingli a další reformátoři, aby se pokusili dosáhnout teologické i politické jednoty reformace. Kamenem úrazu se stala večeře Páně. Je v ní přítomen Kristus reálně, nebo jen duchovně?

Rozštěpení švýcarské a německé reformace se stalo tématem mnoha legendárních vyobrazení, a tak jsme si spolu s Christinou Schlag prohlédli na zámku obrazy, na kterých neústupný Luther vstoje zabodává prostředník do stolu. „Vypráví se, že Luther při sporu o večeři Páně napsal křídou na ubrus nápis Hoc est corpus meum, tedy Ježíšovu biblickou větu ‚Toto je mé tělo‘ – a prstem pak ukázal na ono ‚est‘, aby tak zdůraznil reálnou Kristovu přítomnost při večeři Páně,“ vysvětlila nám naše průvodkyně.

Tento výjev je možná historickou legendou, ovšem napjatá atmosféra mezi Lutherem a Zwinglim, která je na obrazech zachycená, je pravděpodobně velmi autentická. „Zwingli vyrostl v myšlenkovém světě humanismu, což úplně nebyl Lutherův případ. Luther byl samozřejmě také intelektuál, byl konec konců profesor teologie, ale už na základě svých charakterových vlastností jednal a reagoval jinak než Zwingli. Člověk má dojem, že nebýt reformace, tak by ti dva spolu pravděpodobně ani nepřišli do styku,“ říká k tomu místní církevní historik Christoph Galle.

03432130.jpeg

Kromě historických souvislostí nebo otázky po vztahu německých reformátorů k Husovi jsme se samozřejmě zaměřili také na aktuální aspekty problematiky večeře Páně. Systematický teolog Andreas Bechstein se nakonec trochu překvapivě přiznal, že je mu bližší Zwingliho chápání večeře Páně: „Pro mě má večeře Páně především symbolický charakter. Je to svátost, ve které je možné zakusit a konkrétně smyslově vnímat ospravedlnění, a tím pádem je to důležitý symbol pro mou osobní víru. Co se přesně děje s chlebem a vínem, je spekulace a podle mého názoru bychom měli od těch debat o substanci ustoupit, protože nic nepřináší.“

V biblickém okénku jsme si četli dopis korintským křesťanům a bavili jsme se o tom, jaké problémy s večeří Páně řešil apoštol Pavel. Kupodivu nikoli otázku reálné přítomnosti Kristovy, ale skutečnost, že se bohatí křesťané při hodu lásky přejídají a opíjí, zatímco jejich chudší bratři a sestry na ně smutně koukají. „Kdo má hlad, ať se nají doma,“ vzkazuje apoštol Pavel do Korintu. A my vám vzkazujeme spolu s Ježíšem Kristem: „Kdo má uši k slyšení, slyš.“

Playlist:
Einstürzende Neubauten – Was Ist Ist
Bernstein Mass – Agnus Dei
Lost and Found – The Lutheran Song
Sergio Cammariere – Il Pane, Il Vino E La Visione

03432127.jpeg
autor: Jakub Ort
Spustit audio