Hollywood přestává točit komedie. Amerika má strach, že už není vtipná

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03165850.jpeg

V roce 1994 vydělala hollywoodská filmová studia za distribuční poplatky ze zámořských kin poprvé víc než z domácích multiplexů. V posledních letech výdělek filmu určuje hlavně asijské publikum. V Číně momentálně trhají rekordy Transformeři, americkým komediím se ale Číňané moc nesmějí.

„Zeměkoule patří Hollywoodu: Zvítězili jste,“ uvedl před dvaceti lety text o hollywoodské expanzi časopis Variety. Po zbytek dekády se Hollywood věnoval pečlivé a úspěšné multiplexizaci planety a nepřestal v ní ani později. Díky multiplexům, často spojeným s nákupními centry, zábavními parky nebo luxusními restauracemi a kasiny, se v tomto období masivně dařilo vyvážet americkou kulturu a ovlivňovat způsob, jakým lidé filmy a chození do kina vnímají.

Po zasíťování multiplexy se ve všech zemích začalo do kina chodit častěji než dřív, malá kina začala skomírat, současně však příchod sítě velkých kinosálů znovu podnítil zájem o ty malé. Multiplexizace začala po čase zpětně ovlivňovat i samotný Hollywood. Příjmy z asijských kin v posledních letech každý rok stoupají, loni převýšily zisk ze snímků promítaných v Severní Americe i zbytku světa. Podíl Američanů, kteří chodí do kin, klesá, diváci mimo USA loni tvořili okolo 70 %, ještě v roce 2007 to bylo jen 63 %. Téměř polovinu výdělku, který do Hollywoodu proudí z Číny, generují akční filmy, komedie tvoří pouhých 10 %.

Webový magazín Vulture nedávno opatřil trailer k nové romantické komedii s Danielem Radcliffem a Zoe Kazan titulkem „Podívejte! Někdo udělal rom-com!“. Romantické komedie, stejně jako ty neromantické, jsou na prudkém ústupu, naopak sequely, prequely a jiná pokračování prověřených titulů jsou pořád na vzestupu. I když to při zběžném pohledu na programy kin nevypadá – v českých multiplexech se promítají Sousedi se Sethem Rogenem a Jump Street 21 a Love Song si právě odbyly premiéru. Nedávno se v Jedné za všecky ztrapňovala Cameron Diaz, Leslie Mann a Kate Upton a do konce roku se chystají dva filmy s XXL hvězdou Melissou McCarthy, která loni hrála ve třech komediích. Data zveřejněná společností Nomura ale ukazují čísla, která jsou překvapivě nízká. Komedie ještě loni tvořily 40 % produkce studia Paramount, letos je to jen 17 %. Warner Bros. Entertainment produkci lehce navýšil, ve srovnání s rokem 2011 je ale počet komedií, které letos vyrábí, zhruba poloviční, Walt Disney Home Entertainment letos komedie netočí vůbec.

Trend snižování produkce komedií, který už nějakou dobu trvá, má kromě malé popularity komedií na asijském trhu důvod i v tom, že vlivem úspěšné jízdy Netflixu klesá prodej DVDček. Studio Paramount se snaží trendu vzdorovat tím, že vyhledává typy komedií, které by mohly být úspěšné i za hranicemi – jako byl jimi produkovaný Borat se Sachou Baronem Cohenem v hlavní roli. „Snažíme se hledat komedie, ve kterých je humor fyzický nebo situační, komediím založeným na slovních hříčkách a legračních dialozích se daří hůř,“ řekl v roce 2011 prezident Paramountu Adam Goodman. Od uvedení Borata Paramount poslal do kin pouze třetí Madagaskar, teenagerskou komedii Fun Size a další Jackass film s názvem Zlý děda.

03165708.jpeg

Některým komediím se v posledních letech dařilo přilákat rekordní počty diváků i navzdory klesajícímu trendu, nejúspěšnější byly kocovinové buddy komedie Pařba ve Vegas a Pařba v Bangkoku a ženská verze buddy komedií Ženy sobě. Hollywood, jehož hlavní strategií v poslední době je neriskovat, svěřuje výrobu komedií nejčastěji prověřeným tvůrcům, jako jsou Judd Apatow nebo Todd Phillips. Restart filmových komedií tak bude ještě těžší, ochota k alespoň mírnému experimentování je pro něj nezbytná. Pro diváky ale zpráva o klesající produkci amerických komedií není tragická, rozhodně nepřicházíme o kvalitní filmy, pro dobrou zábavu dává i v tomto případě větší smysl sledovat televizní pořady a seriály.