Hrábě z design shopu a šaty z filmu: móda a design z Artsemestru UMPRUM

18. červen 2017
Hrábě z design shopu a šaty z filmu: móda a design z Artsemestru UMPRUM

Skutečná móda pro skutečné lidi, oděv inspirovaný filmem nebo inovativní produkty do design shopu. Přinášíme reportáž ze tří ateliérů nejprestižnější české designérské školy UMPRUM.

Twin Peaks, Dazed and Confused, Ovoce stromů rajských jíme a další kultovní filmy nebo seriály inspirovaly studenty v Ateliéru módní tvorby. Kinematografie je pro módu zásadní už od svých začátků. Z hollywoodských filmů se ve 30. letech rozšířil do celého světa styl glamour a vlivné filmy jsou zásadní pro všechny trendové předpovědi. Studenti z UMPRUMky pod vedením Pavla Ivančice pracovali s filmovým tématem spíš volněji: „Inspirovala jsem se filmem Věry Chytilové Ovoce stromů rajských jíme. Nejpodstatnější pro mě byl biblický příběh Adama a Evy, kteří po pozření jablka zjistí, že jsou oba nazí. Tento moment jsem si přeložila jako počátek cenzury, která se pro mě stala nosným tématem. Nosným základem se staly černé pruhy, které tvarují plochu i objem oděvů,“ popisuje svou nadýchanou a černě přeškrtanou kolekci Kristína Důhová.

Skutečná móda pro skutečné lidi byla zadáním pro studenty Ateliéru designu oděvu a obuvi. Každý student se inspiroval šesti konkrétními osobnostmi a vytvořil značku, která má tyto lidi obléct. Nešlo jen o oděv a obuv, ale také o název a logo značky, visačky, katalog a ceník. „Někdo tvořil na zakázku, někdo se inspiroval volněji. Třeba Natálie Dufková tvořila módu pro konkrétní hudebnici a její koncerty na stage. Já jsem dělala jednoduché nositelné věci, základ mojí značky,“ říká Tereza Kanyzová. Blíž k realitě módního průmyslu a byznysu se studenti dostali i díky práci na botách s ambicí na sériovou výrobu v české továrně nadnárodní firmy Baťa.

Zajímavé novinky pro návštěvníky design shopů připravili studenti Ateliéru K.O.V. Nešlo zdaleka jen o šperk, na který je ateliér pod vedením Evy Eisler primárně orientovaný, ale o nejrůznější dárkové předměty. Od maskáčových hrábí přes filcové pantofle až po dřevěné měchačky. Produktům nechyběl humor ani dobré technické zpracování a podobně jako v Ateliéru designu oděvu a obuvi byly naceněné a připravené k prodeji. Studenti měli dořešené i balení a návody k použití.

Hrábě z design shopu a šaty z filmu: móda a design z Artsemestru UMPRUM

Na Artsemestru bylo jasně vidět, že ateliéry designu oděvu a K.O.V. nezůstávají pozadu za ostatními, často více medializovanými obory UMPRUM. Nevychovávají jen silné designérské osobnosti s výrazným autorským rukopisem, ale snaží se studenty připravit na reálné fungování vlastní značky po skončení školy.

Další články autora