Hrozba občanské války v USA je čím dál reálnější, říkají autoři filmu o náboženských extremistech
Satan Kindgom Babylon, film Petra a Marie Šprinclových, přibližuje svět nenávistných náboženských hnutí ve Spojených státech. Režisérská dvojice mluvila s členy Ku-Klux-Klanu, tzv. černými Izraelity, ultraortodoxními židy popírajícími holocaust, uctívači zbraní a dalšími extremisty současných Spojených států.
„V roce 2013 jsme byli náhodou na srazu Ku-klux-klanu v Gettysburgu,“ vysvětluje Petr Šprincl, jak se k tématu dostali. Ve filmu Satan Kindgom Babylon představují šest extremistických hnutí, která se v trumpovské Americe podle nich „cítí být na koni“.
„Černí Izraelité jsou Afroameričani, kteří si myslí, že jsou jediní praví Židé. Nenávidí bělochy, židy i Afričany,“ sumarizuje tvůrčí dvojice vidění světa jejich podskupiny skupiny One Body In Yahawashi. „Členové Rod of Iron Ministries uctívají útočnou pušku AR-15. Neturei Karta jsou ultraortodoxní antisionističtí židé, kteří v minulosti popírali holocaust,“ přibližují některé ze skupin, které se v experimentálním dokumentu Satan Kindgom Babylon objevují.
„Všechna tato hnutí se soustředí na to, co nás lidi vzájemně odlišuje. Zapomínáme myslet na to, co nás spojuje,“ sumarizuje svůj pohled na rasistické, konzervativní skupiny Marie Šprincl. „Rétorika těchto skupin se obrátila. Už neříkají, my jsme proti někomu. Říkají, my bráníme vlastní rasu, vlastní lidi,“ dodává Petr Šprincl. „Hrozba občanské války v Americe je čím dál reálnější.“
Jaké náboženské extremisty Petr a Marie Šprinclovi potkali a o jaká setkání šlo? Jde o záležitost Ameriky, nebo mají souvislosti i s Evropou? Poslechněte si Vlnu o Satan Kingdom Babylon a náboženských extremistech v USA.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.