Hrůza z periferie. Jozef Karika v nové knize Smršť znovu straší československé podvědomí

6. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jozef Karika – Smršť

Zastaví na odpočívadle, najde na zemi palubní kameru, pustí si záznam. Zbytek nového hororu oblíbeného slovenského spisovatele Jozefa Kariky Smršť se odehrává hlavně v kabině jedoucího auta. Proč mají jeho horory silný společenský přesah? A co znamená, že vymýšlí novodobá strašidla? To jsme v Liberatuře probírali s publicistou Matoušem Hrdinou.

Pustina, Západní Tatry a halný vítr. Když fouká, stoupá počet násilností a vražd. Jakmile nového Kariku otevřete, budete číst, jako když Keanu Reeves řídí autobus v Nebezpečné rychlosti. Nepůjde to zastavit. Karika píše čtivě, napínavě a velmi přesvědčivě. Nehledě na tu kondenzovanou, nepříjemnou atmosféru místa – pustiny. „Karika je mistr v popisu slovenské periferie, maloměst, a to jak ve fyzické podobě, tak v psychologii lidí. Člověk má pocit, že je zná,“ říká Matouš Hrdina. 

A jak tedy vypadají jeho protagonisté? „Ve všech jeho hororech je stejný hrdina. Já jsem si to pracovně nazval ‚zbytečný člověk‘. Vždycky je to třicátník, čtyřicátník, je buď single, nebo se rozešel. Je to docela osamělá osoba. A vždycky je tam motiv přání zemřít. Pocity hnusu a děsu mě nepřepadají ani tak ze zápletek a démonických sil, ale z těch hrdinů, čekám, kdy už konečně zemře,“ přiznává Matouš.

Myslí si, že používáním chcípáckých hrdinů se Karika snaží něco říct. Možná se u spisovatele projevuje jeho bývalá práce investigativního novináře, která mu dala poznat temnou stránku Slovenska. „Ukazuje se tam kolaps amerického, respektive slovenského snu,“ míní Matouš. 

Která Karikova kniha je nejlepší? A proč je tak úspěšný autor? Poslechněte si Liberaturu s Matoušem Hrdinou o hororovém fenoménu Karika. 

Spustit audio