Hry, které voní třešňovým koláčem. Americana ve formě putování, country i zašlého bistra

Ze hry Kentucky Route Zero
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ze hry Kentucky Route Zero

Americana není herním žánrem v pravém slova smyslu. Přesto se stejně jako ve zbytku popkultury najde hezká řádka titulů, které oslavují takzvaný americký sen, kulturu a obecně styl života typický pro USA. Ať už jde o cestování v rozhrkané dodávce po nekonečných mílích dálnice na středozápadě, ošuntělé benzínky a dinery, adoraci vlajky i George Washingtona, nebo klidná předměstí z 50. let.

V Questu se do víru americany Jarda s Šárkou a Lukášem vrhají po vydání poslední, páté epizody Kentucky Route Zero. V ní se postarší antikvariář vydává se svým psem v náklaďáku po dálnici 65 hledat tajemnou adresu 5 Dogwood Drive. Když si definitivně uvědomí, že se ztratil, zastaví na benzínce s logem šachové figurky koně v logu a roztočí tím hvězdná kola magického realismu. Kentucky Route Zero spíš než s hádankami mistrně pracuje s vyprávěním, obrazotvorností a atmosférou; žánrově spadá nejvíc pod point-and-click adventury, ale hratelností se vzpírá jakýmkoliv škatulkám a konvencím.

Na cestě není jen její hlavní protagonista Conway, ale i většina ostatních hrdinů her ovlivněných americanou: strážce národního parku ve Firewatch se toulá přírodou, kostlivec v adventuře Where the Water Tastes Like Wine si dlouhé putování krátí vyprávěním příběhů, v sérii Life Is Strange 2 zase dvojice bratrů utíká po západním pobřeží do Mexika. Explorativní adventura Gone Home se odehrává v jediném domě a hrdinčina cesta se odvíjí spíše v psychologické rovině, kterou musíte odkrýt pečlivým průzkumem korespondence, půdy, pokojíčku i koše se špinavým prádlem. Nejen tvar zásuvek vám nicméně napoví, že se dívka vrací domů do americké rodiny, a ne třeba do Švédska.

Američanství jmenovaných protagonistů netkví ani tak v tom, že by řídili Jeep, pili Coca-Colu s Jackem Danielsem, kouřili Marlbora a nosili džíny Levi’s – herní americana si obvykle vystačí bez oficiálních licencí ikonických značek. Mnohem víc sází na pocitovost. Občas stačí, aby si postavy v pozadí bistra s černobílou podlahou pouštěly country v jukeboxu na čtvrťáky, a vy víte, že vás teď vývojáři chtějí přenést na blíže neidentifikovatelné americké předměstí.

Jak do škatulky americany zapadá David Lynch? Proč se tolik simulátorů chůze odehrává zrovna v Americe? A je cestování vůbec herní mechanika? Poslechněte si celý díl Questu a dozvíte se víc!