Hudba karanténní. Co přinese současná vlna livestreamů hudební scéně?

13. květen 2020

Nařízení spojená s karanténou se sice částečně uvolňují, ale stále mnoho kolektivů, promotérů a festivalů nemůže pořádat akce pro veřejnost. Po uzavření klubů a dalších kulturních institucí přišel ovšem raketový nárůst živého streamování koncertů přes internet. Objevilo se i mnoho nových projektů, které by pravděpodobně nikdy nevznikly, nebýt karantény. Mluvili jsme se zástupci některých z nich a zjišťovali jsme, jakým způsobem je karanténa zasáhla.

Nelehká situace, která panuje díky mimořádným opatřením, nastolila zcela nový řád na hudební scéně. Do popředí se dostaly nejen čerstvě vzniklé projekty, ale nárůst popularity zaznamenaly i již fungující livestreamovací služby. Jednou z nich je studentský projekt Music Session, zaměřený především na alternativní a méně známé umělce. Studentské spolky Radio R, MUNI TV a Studex.TV, které fungují pod Masarykovou univerzitou, tuto platformu založily teprve před rokem, důkazem vzrůstajícího zájmu ze strany diváků je třeba i 8000 zhlédnutí koncertu kapely Ghost of You. Nárůst popularity s sebou přináší ale i přehlcenost virtuálního prostoru. „Teď to dělají naprosto všichni, takže nějaká novost nebo originalita začíná opadat,“ říká dramaturgyně Music Session Helga Martinková.

Se stejným problémem se snaží bojovat například i nově vzniklá platforma Kultura doma. „Měli jsme pocit, že je ta situace extrémně chaotická, a vlastně jsme se rozhodli vytvořit platformu, která by nějakým způsobem tento chaos na sociálních sítích a různých webovkách sjednotila a vytvořila možnost pro všechny lidi, kteří streamují, prezentovat jejich výstupy na jednom místě,“ shrnuje myšlenku zakladatelka Kultury doma Sára Herrmannová. Iniciativa se snaží i o benefiční přesah a věnuje 15 % z prodaných vstupenek na konto Červeného kříže.

Nebývalou míru jednoty předvedl také nově vzniklý projekt Virtual Healing zaměřující se především na elektronickou hudbu, za kterým stojí hudební producent Oliver Torr, zakladatelka Glory Affairs Mary (Nguyễn Mỹ Ngân), dramaturg klubu Ankali Sanjin Nesimi a Jakub Pešek, programový ředitel Lunchmeat Festivalu. Virtual Healing dokázal propojit neuvěřitelných čtyřicet pražských kolektivů pod jednu střechu v široké paletě hudebních livestreamů. 

Jakub Pešek ve vysílání Radia Wave v rámci festivalu Lunchmeat

S nově vzniklými možnostmi živého přenosu koncertů přes internet přichází i příležitost pro experimentování s novými způsoby, jak cílit na publikum. „Velká hodnota toho vysílání je, že je vlastně celosvětové. Hodně reagují třeba i fanoušci kapel ze zahraničí, kteří by normálně na koncert nepřišli. Streamem je vlastně člověk schopen oslovit celou planetu,“ říká David Oplatek z brněnské Káznice LIVE.

Mimořádná karanténní opatření vytvořila také velmi svízelné podmínky pro řadu českých a slovenských festivalů. Ty se buď úplně ruší, nebo přesouvají na jiné termíny. Alternativou je možnost živého streamování, kterou se rozhodl využít například multižánrový slovenský festival Pohoda. „Nedokázali jsme si představit, že během celého pohoďáckého víkendu budeme sedět doma, takže připravujeme Pohoda In The Air. Zároveň bychom chtěli, aby to nebyl klasický event v online prostoru, a velmi uvažujeme nad zapojením diváků,“ popisuje ředitel festivalu Pohoda Michal Kaščák.

Jak bude vypadat Pohoda In The Air? Jakým způsobem se staví samotní umělci k nově vzniklým projektům? Lze využít živé přenosy i v jiném kulturním odvětví, než je hudba? Dokáže konkurovat nezávislá streamovací platforma studentských médií komerčnímu sektoru?

autor: Max Záruba
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.