Hudba by měla zpochybňovat stereotypy. Zalistujte nesourodým katalogem labelu Blackest Ever Black

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cover desky techno dua Raime Quarter Turns Over A Living Line

Ze stavění pomyslných rozhlasových pomníků by už ve Špíně mohl vzniknout další nepravidelný seriál. Tentokrát jsme se rozhodli ohlédnout za londýnským nezávislým labelem Blackest Ever Black, který koncem loňského roku ohlásil po téměř deseti letech fungování svůj definitivní konec. Vydavatelství, jehož těžiště se nacházelo kdesi ve vodách temného abstraktního techna i post-punku, pak vydalo svou labutí píseň v podobě kompilace A Short Illness from Which He Never Recovered.

Blackest Ever Black založil v roce 2010 v Londýně hudební publicista Kiran Sande. Po krátkém přesídlení do Berlína se nakonec v roce 2016 vrátil zpět do britské metropole a zřídil si tam i obchod s hudbou Low Company. I když jádrem labelu byly projekty věnující se temné taneční hudbě či pochmurné, ambientně laděné nahrávky, Sandeho rozpětí pojalo i první alba Raspberry Bulbs či kompletní tvorbu australské post-punkové písničkářky Carly dal Forno. Objevil se na něm i Dominic Fernow pod monikery Vatican Shadow, Prurient či Exploring Jezebel. Divný, jakoby rozbitý sound i často ponurá atmosféra, společná pro většinu projektů, se zároveň nesmazatelně vepsaly do zvuku experimentální hudby minulé dekády.

Za necelých deset let působení vyšlo na Blackest Ever Black okolo stovky desek a někteří interpreti s ním svou tvorbu spjali od počátku do konce – tím hlavním je techno duo Raime. V momentě, kdy je Kiran Sande objevil, ihned věděl, že to bude jeho první vydavatelský počin. Brutální zvuková estetika totiž nebyla jediným důvodem, proč ho jejich tvorba tak uchvátila. Podobně tomu bylo například i u kapely Camelly Lobo Tropic of Cancer nebo u spřízněného projektu Regis. Oboje je s labelem též spojeno od jeho počátků.

„Hudba by měla být nějakým způsobem ‚nebezpečná‘‎, měla by vypovídat o tom, jak žijeme nebo jak bychom měli žít,“‎ nechal se slyšet v jednom z rozhovorů šéf vydavatelství. Právě to je pojítkem nesourodého katalogu Blackest Ever Black a díky tomu zde najdeme i několik zajímavě ideově podbarvených projektů, ať už se jedná o Cut Hands, čerpající z haitské voodoo music, nebo duo Dalhous. Jejich centrálním tématem je antipsychiatrické hnutí, kterému zasvětili i svou poslední desku.

Proč kapela F ingers dobře ilustruje zvuk projektů z labelu Blackest Ever Black a koho v ní najdeme? Z jakého důvodu Kiran Sande label založil? A proč si vybral jako první projekt právě techno duo Raime? Jak vůbec Kiran pohlíží na současné techno? A která prominentní postava ostrovní elektroniky stojí za projektem Cut Hands? Poslechněte si celý díl Špíny o dnes již zaniklém labelu Blackest Ever Black!

Playlist:

F ingers – Tantrum Time
Rat Columns – Waiting In The New World
Raime – Your Cast Will Tire
Cut Hands – Damballah 58
Tropic Of Cancer – Temporal Vessels
Dalhous – Conscience Of Nerves
Hypnotic Sleep – De Dröigen Blaar
Black Rain – Protoplasma
Bridget Hayden – Solace