Hudební žánry zanikají. Doufám, že pop bude za 10 let znít úplně jinak, říká publicista Karel Veselý

13. duben 2021

Význam hudebních žánrů postupně pozbývá relevantnosti. Zatímco se obchody s deskami zavírají, dominují algoritmy streamovacích platforem a identita hudebního fanouškovství se proměňuje. Hudební publicista Karel Veselý rozmazávání rozdílů mezi žánry sleduje už od začátku tisíciletí. „Propasti mezi žánry se poslední dekádu určitě zmenšují a může za to nepochybně internet,“ říká. Vymizelo podle něj také subkulturní poslouchání, kdy člověk patří do nějaké skupiny omezené žánrem.

Užitečnost hudebních žánrů Veselý vnímá pro práci hudebních novinářů. „Žánry jsou ale také součástí kulturní identifikace a vznikají kolem nich subkultury.“ Jedním z průlomových tracků poslední doby v rámci mísení žánrů je Old Town Road od amerického rappera Lil Nas X. Škatulkování tracku, který obsahuje sampl od Nine Inch Nails, trochu rapu, zpěv a k tomu mnoho veselých narážek na koně, kovbojské klobouky a býčí rodeo, je přinejmenším problematické.

„Kolem žánrů se vytváří také infrastruktura. Typickým příkladem jsou žánry v taneční hudbě,“ popisuje Veselý s nadějí, že konkrétně toto nevymizí. „Je to součástí dynamiky vývoje popu, bez něhož by hudba stála na místě,“ doplňuje.

Karel Veselý

Nezřídka se stává, že hudebníci nominovaní na Grammy projevují nespokojenost se zařazením jejich tvorby do nesprávných kategorií. Například Justin Bieber by svou loňskou desku Changes mnohem raději než v kategorii popu viděl v kategorii R&B. Ke kontroverzní (a dnes již přejmenované) kategorii Urban Music se zase kriticky vyjádřil třeba Tyler, the Creator.

„Podle mě se Grammy v budoucnu budou víc udělovat ne podle žánrů, ale podle hudebních komunit, které určitě nikam nezmizí,“ odhaduje Veselý. Je těžké představit si udílení hudebních cen Grammy bez jejich kategorií, ve stejnou chvíli se ale tento organizační princip stává pro konzumaci hudby méně a méně relevantní.

Čtěte také

Práce se škatulkami žánrů se proměnila. „Dřív žánrové kategorie souvisely víc s dramaturgy rozhlasových stanic nebo zařazováním desek do regálů v obchodech. Dneska je to spíš problém pro streamovací služby,“ říká Veselý. Právě streamovací služby v playlistech pracují čím dál tím víc s modelem nálad než s žánrovým rozřazením, které je spekulativně o něco výslovnější.

„Pop byl pro mě vždycky něco jako metakategorie, jejíž obsah se mění podle aktuálních trendů. To, že se nějaký žánr stane mainstreamem, je záležitostí módy,“ vysvětluje.

Co nás v alternativní hudbě podle hudebního publicisty Karla Veselého čeká v budoucnu? Jak se bude vyvíjet mainstream? A lze v roce 2021 efektivně odlišovat R&B od hip hopu nebo hip hop od popu? Poslechněte si celý příspěvek!

autor: Filip Černý
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.