Hudebník Jiří Burian: Úspěch Kapitána Dema je ironií osudu

Jiří Burian

„Vesmír má smysl pro humor. Já bych to nikdy nečekal. Neříkám, že nebyly jiné úspěchy v kariéře. My jsme měli se Southpaw jeden velký boom, který by se dal přirovnat k tomu, co se děje teď kolem Dema. Ale Demo je logické vyústění toho, že je to prostě česky a že je to vtipné. To jsou dvě vražedné kombinace, které fungují. Jakmile kapela nezpívá česky, tak nemá absolutně šanci,“ říká na Radiu Wave hudebník, producent, moderátor a DJ Jiří Burian.

Hudebník a producent Jiří Burian ve studiu Radia Wave potvrdil, že aktuálně prožívá úspěšné období. Loni v listopadu vydal jako Kapitán Demo album Mládí V Trapu. Vtip a hlavně samotná čeština – to jsou podle něj u Dema dvě největší zbraně. „Když jsem byl v éře Southpaw, tak jsme si všichni říkali, že za deset, patnáct let bude ta angličtina všude. A ne. Teď je to ještě ostřejší. Jakmile kapela nezpívá česky, tak nemá absolutně šanci. A to znám opravdu spoustu dobrých kapel, které tu zpívají anglicky. Ale mají tak málo views, až nechápu. Ale podle mě z velké části je to právě tou češtinou,“ říká Jiří Burian, který na začátku své hudební kariéry zkoušel prorazit i v zahraničí. „Chvíli jsem žil v Dublinu, měl jsem i tendence jet do Los Angeles. Ale po sociální stránce se mi v ČR žije paradoxně hrozně dobře. Já miluju Prahu. Je to ve středu Evropy a v porovnání třeba s Londýnem nebo Paříží se tu žije i dost levně. Tam lidi žijí v malých bytech, v těžkých podmínkách. Tady na to, jak šílené to je teď na Hradě a jací lidé jsou v politice, tak se máme dobře. Jen tu aktuálně postrádám vzory v autoritách.“

Co si myslíš o české popové hudbě?

Já jsem optimista. Myslím si, že to bude lepší (smích). Pokud by ses mě zeptal na zahraniční popovou hudbu, tak ti řeknu, že jsem nadšený. Přijde mi, že ten pop venku je někdy dokonce progresivnější než ten underground. V něčem určitě jo. Je to víc vidět. U nás ale vidím spoustu mladých lidí, kteří chtějí dělat kvalitu a kvalitní pop. Takže si myslím, že to za pár let bude ještě lepší, než to je, a zároveň teď je to už lepší, než to bylo.

Má Česko svou „pop star“?

Určitě. V mých očích tu je. Nevím, jestli má taková čísla, která by měla mít „pop star“, ale určitě bych jich minimálně šest vyjmenoval. Třeba Emma Smetana. U ní jsem pyšný na náš projekt, při kterém se povedlo poprvé dostat kvalitu do toho popu tak, aby to mělo přes těch milion „views“. Aby to zkrátka hrálo komerční rádio, aby se postavila kapela. Dal jsem dohromady kapelu, která je „cool“, je zajímavá, jsou to lidi ze scény, z undergroundu. A funguje to. To je pro mě ideální model. Pak bych zmínil třeba Alberta Černého z Lake Malawi a několik lidí z rapu. Rap je teď největší „mainstream“, takže tam jich je hodně.

Co podle tebe musí mít interpret, aby se mohl stát „pop star“?

Pro mě jsou ta kritéria jiná než třeba pro programového ředitele komerčního rádia. Pro mě by ten člověk měl mít tzv. „full package“. Měl by mít talent, měl by mít co říct, měl by být vzhledově zajímavý, měl by mít charisma. A kromě toho by měl něco umět. Přinejlepším by měl být „multitalent“. To je teď náš oblíbený výraz. Kolem nás je spousta multitalentovaných lidí. A v tom případě se to pak hýbe dost rychle dopředu.

Kam podle tebe směřuje současný český pop?

Osobně si myslím, že se to vyvíjí k lepšímu. Ta nová generace zpěváků a zpěvaček už není zatížená tím komplexem „co bylo“. Na druhou stranu ti řeknu, že když hraju na soukromé akci jako DJ, tak za mnou chodí mladí lidé, kteří chtějí slyšet Vondráčkovou. Ona je to taky otázka vkusu a výchovy. Záleží, kam se dostanou, do jaké party. Já jen obecně doufám, že bude vznikat hodně dobrých songů.

Chtěli po Jiřím Burianovi jeho rodiče už odmala uměleckou dráhu? Proč se ve svých textech vyhýbá politice? Proč je pro něj lehčí psát texty v angličtině? Jaký je podle něj recept na úspěch nového interpreta na hudebním trhu? Proč by znovu podstoupil „terapii tmou“? Co mu dává moderace v rádiu? A co ho vlastně ze všech aktivit baví nejvíc? Poslechněte si v Rozhovoru Martina Minhy na Radiu Wave.