Instagram vrací poezii mezi bestsellery. Je to dobře, nebo špatně?

Instagrameři v Liberatuře
Instagrameři v Liberatuře

Dvanáct milionů liber. Tolik peněz loni Britové utratili za knihy básní. Prodeje poezie rostou už několik let v řadě a žebříčkům vévodí Rupi Kaur. Kanaďanka, která své první verše publikovala na Instagramu. Dnes její knihy avizují i plakáty na pražských tramvajích. Dostane se poezie díky Instagramu zase do středu pozornosti? A jestli ano, nezmění se v povrchní žvatlání?

Instapoezie je stará jako sám Instagram a na jejím vzniku měla obrovský podíl právě Rupi Kaur. „Ukázala masám, že poezie na Instagram patří. Pak se strhla lavina,“ vysvětluje Jakub, který se na Instagramu věnuje propagaci literatury pod přezdívkou Book’s Calling. „Mám radost, že se poezie dostala k mladým lidem, protože dosud z mého okolí zaznívá, že je náročná, nedokážou ji rozluštit, číst, pochopit. Nenarazí na ni. Když zvednou telefon a skrolují, báseň na ně nikde nevypadne. Instapoezie je super krok k tomu, ji objevit.“

Na Instagramu narazíte na spoustu ambiciózních následovatelek Rupi Kaur nebo epigonů Atticuse, další básnické celebrity dnešní doby. Přibývá ale také účtů, které se snaží propagovat klasickou „offline“ poezii – jako to dělají Kateřina a Sára s účtem Poezie v městě žije. „Chtěly jsme mít básně v ulicích. Neměly jsme na to prostředky. Tak jsme si pořídily Instagram.“ Může ale Instagram pomoci klasické poezii tak, jako pomáhá amatérským autorům? „Určitě,“ myslí si Sára. „Když už jsou nové způsoby prezentace na sociálních médiích, musí se do toho prostoru dostat i poezie, aby nezmizela. Je tu nějaká instapoezie, která může být kvalitní, ale jsou i starší nebo soudobí autoři. Je i jiný způsob, jak poezii přebírat.“

Jaký je rozdíl mezi instapoezií a poezií na Instagramu? Mají k sobě blízko, nebo daleko? Škodí si, nebo si pomáhají? Poslechněte si Liberaturu o fenoménu instapoezie!