INTRO: Smerz ve své hudbě odráží pocity generace, která sledovala seriál Girls
Norské duo Smerz kombinuje temný pop a chicagský juke a na klubové scéně se pohybuje od roku 2014. Nedávno hudebnice oznámily podpis smlouvy s legendárním britským vydavatelstvím XL Recordings, což by mohlo pro jejich kariéru znamenat velký skok.
Když se před třemi lety kamarádky Henriette Motzfeldt a Catherine Stoltenberg rozhodly vykašlat na školu v dánské Kodani a začít dělat muziku na plný úvazek, hodně známých jim to rozmlouvalo. Že prý budou zklamané. Vše zatím vychází podle plánu – duo Smerz pomalu, ale jistě uchvacuje klubové publikum. Přitom by se mohlo zdát, že nepřišly s ničím novým. Jejich hudba míchající obývákový lo-fi zvuk a nenápadné repetitivní beaty přináší nečekaná tajemství. Stojí za to je objevovat.
Nerozlučné kamarádky se znají ještě z rodného Osla a začaly společně tvořit na hudební škole v Kodani, když se seznamovaly s pirátskou verzí programu Ableton, kvůli domácímu úkolu do jednoho z předmětů. Byla to jasná volba, ani jedna totiž neuměla hrát na jiný nástroj – zbytek utáhly charisma a talent. Nedlouho po vydání dema Okay roku 2016 u dánské undergroundové společnosti Escho si dvojici vyhlídl respektovaný label XL Recordings, který zastupuje například velká jména jako Adele nebo Radiohead. V devadesátých letech a na počátku nultých let se vydavatelství ukázalo jako dobrý průzkumník v neprobádaných teritoriích. A na tento trend navazují i v současnosti.
INTRO je nepravidelný seriál Radia Wave, ve kterém vám chceme představovat začínající a zatím nepříliš známé hudebníky a vycházející hvězdy aktuální popové i experimentální scény z celého světa.
Track oh my my z letošního července skrývá odkazy na všechny přiznané vzory. Motzfeldt a Stoltenberg se ve své tvorbě vyznávají z lásky k DJ Rashadovi (jeden z nejvýznamnějších představitelů chicagského žánru juke, tepajícího beaty o 160 úderech za minutu) a k britské producentce a zpěvačce Jessy Lanze. Jukeový remix její skladby You Never Show Your Love nejvíc ze všeho připomíná tvorbu Smerz.
Hravost jukeu a s ní spojené využívání samplů starého soulu a R&B je oslovila. Rozhodly se tyto vlivy začlenit do své tvorby a dotvářet spolu se zastřeným zpěvem. Zdá se, že skladby nemají konec ani začátek, odrážejí se v nich odlesky popu a techna a podle slov hudebnic dotvářejí příběh hledání svého místa ve světě. Jako by promlouvaly o pocitech generace, která sledovala seriál Girls a nacházela se v hlavních hrdinkách. Samotné slovo Smerz je zkratkou pro německou frázi pro zlomené srdce.
Tracky o odtažitosti, vyhýbání se milencům i hledání svého bezpečného prostoru, oděné do současného zvuku a těžící z postupů ambientní produkce – takovou hudbu by měla skládat kapela, kterou zformovala v Girls jedna z hrdinek Marnie. U ní však snaha prorazit jako hudebnice dopadla špatně, prapodivné a slabé pouto s jejím hudebním i životním partnerem nakonec ukázaly, že tudy cesta nevede. Přátelská vazba Motzfeldt a Stoltenberg, tvořících duo Smerz, je mnohem silnější. Jak uvedly pro magazín Pitchfork, nedokážou si představit, že budou pracovat s někým jiným než jedna s druhou. Jejich až telepatické propojení a vzájemná chemie jsou znát i na pódiu.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka