Jacques Kustod: Mám pocit, že jsem na detašované planetě, která je chladná a dezolátní

Jacques Kustod - I Am Deranged
Jacques Kustod - I Am Deranged
Jacques Kustod je sólový projekt slovenského producenta a organizátora Andreje Kabala. V roce 2011 vydal své debutové EP, obsahující mimo jiné také nahrávky z demonstrací. Mezi jeho zdroje inspirace patří techno, kraut, industriální elektroakustické experimenty a sci-fi. Jeho nejnovějším počinem je album I Am Deranged, na kterém se všechny tyto vlivy potkávají a zároveň vytvářejí něco víc, než jsou jejich jednotlivé části. Album přednedávnem vyšlo na novém bratislavském labelu Evocative Objects.

Album se jmenuje I Am Deranged. Proč právě tento název? Nabízí se otázka, jestli je deska osobní vypovědí?
Když toto album vznikalo, měl jsem v hlavě začátek z filmu Lost Highway, který byl spojen i s Bowieho písničkou, která se jmenuje stejně jako mé album. Rezonovala ve mě atmosféra té slabě osvětlené cesty.

Album vznikalo v Petržalce, na bratislavském sídlišti se specifickým geniem loci. Mohl bys popsat, jaký mělo toto prostředí vliv na samotnou hudbu?
Když se v zimě koukneš z mého okna, vypadá to tam jako kosmická kolonie z druhé části Vetřelce. Někdy mám pocit, jako kdybych byl na detašované planetě, která je chladná a dezolátní. Když v tomto prostředí tvoříš hudbu, ta atmosféra na tebe působí jednoduše tak, že se to musí odrazit i v samotné hudbě. Když porovnám, jakou hudbu jsem dělal v Brně, kde jsem v minulosti bydlel, s tím, jakou hudbu dělám teď v Petržalce, je mezi tím diametrální rozdíl.

Projekt Jacques Kustod je ovlivněn kraut-rockem a sci-fi literaturou. Je pro tebe tvorba hudby určitým eskapismem?
Když se podívám na časovou linii tohoto projektu, ten eskapismus byl mnohem silnější v počátcích mé hudební tvorby, protože jsem byl mladší a možná i zmatenější. Eskapismus je i na tomto albu, ale spíš se snažím s realitou kolem sebe vypořádat namísto toho, abych před ní utíkal.

Jak album vznikalo po koncepční a technické stránce? Prý jsi v nahrávkách použil svůj vlastní hlas…
Já strašně nemám rád svůj hlas ze záznamu. Máš další druh hudebního nástroje, kterým je tvůj hudební hlas. Jedním ze způsobů, jak se vyrovnat s tím, že ten hlas nemáš rád, a přijmout ho za svůj, je, že jsem ho začal používat v mých skladbách. Ať už přiznaně, nebo tak, že jsem ho použil k vytváření harmonických vrstev nebo zreverbovaných stěn. Nebo jsem se taky v jednom tracku nahrál, jak jím pálivou polévku a strašně při tom syčím.