Jak zaplatit média a neodradit čtenáře

26. duben 2016

Světem online médií zmítá krize. Jako kdyby nestačilo, že internet v průběhu minulé dekády narušil finanční modely fungování tištěných médií. V loňském roce se totiž také vyostřil konflikt ohledně blokace reklamy.

Čím dál tím více serverů požaduje po svých návštěvnících, aby si na jejich stránkách adblock vypnuli. To ale podle všeho není příliš funkční a dlouhodobé řešení. Například podle ankety webu Naked Security by více než tři čtvrtiny respondentů přestaly chodit na web, který by zakázal používání adblockerů. Tyto zákazy navíc ignorují fakt, že za jejich hojným užíváním nestojí jen touha nevidět reklamy, ale i po rychlejším načítání stránek. Webová reklama totiž v současné podobě tento proces značně prodlužuje.

Nejlogičtějším řešením tohoto problému je se reklamě zcela vyhnout. Přímočarou metodou jsou takzvané paywally, tedy přístup podmíněný placením předplatného. Je však otázka, kolik webů si může něco takového dovolit, aniž by ztratily značnou část publika. Paywally mají zároveň další zásadní vadu: značně omezují šíření přes sociální sítě. Představa, že si v roce 2016 nějaké médium jen tak zařízne takovéto organické šíření, ze kterého je tolik serverů přímo živo, je naprosto nereálná.

S překvapivě jednoduchým fíglem, jak tento problém obejít, přišla před necelými čtyřmi lety publikace Not Safe For Work Corporation. Většina jejího obsahu se sice nacházela za třídolarovým paywallem, nicméně předplatitelé měli možnost odemknout jakýkoliv článek pro své přátele. Každý předplatitel měl možnost odemknout 10 článků měsíčně. Web mu vygeneroval unikátní link na článek, díky kterému si ho mohl přečíst kdokoliv, kdo jej dostal, po dobu 48 hodin. Tedy doba naprosto dostačující pro rozšíření na sociálních sítích.

NSFWCORP se žalostivě snažil zachovat si nezávislost nejen na poskytovatelích reklamy, ale i investorech. Paywall s možností odemknout články nebyl jediný inovativní způsob, jakým publikace sháněla finance – mezi další patřily nepravidelné živé internetové vysílací maratony, jejichž délku určovalo množství sponzorských darů, které během své rozhlasové show NSFWCORP vybral. Dalším pokusem bylo vydávání tištěného měsíčníku, což možná na první poslech nezní příliš inovativně, ale v druhé dekádě 21. století, kdy tak velká jména jako britský Independent ruší svá tiskové vydání, je to poměrně zjevení.

„Odemykání článků je asi odkazem NSFWCORPu. Je to nejlepší nápad, který jsme měli, který nám nikdo neukradl, protože si nikdo neuvědomil, jak moc je dobrý. Ukázalo se totiž, že je poměrně těžké ho zrealizovat,“ říká v knize mapující vznik a zánik publikace její bývalý šéfredaktor Paul Carr. „Je to těžké, protože nejdřív musíte mít model založený čistě na předplatném, a to v podstatě dokázal jenom Rupert Murdoch potom, co koupil 100 let staré noviny,“ dodává editor Mark Ames.

NSFWCORP nakonec selhal – na přelomu let 2013 a 2014 ho kvůli nedostatku financí koupil technologický web Pando. Ten byl do té doby volně přístupný. Brzy po koupi NSFWCORPu však přešel na předplatitelský model a převzal systém odemykání článků, díky kterému se mu podle slov šéfredaktora daří růst rychleji než jiným předplatitelským webům.

V českém mediálním prostředí by tento model možná mohl vyhovovat serveru iHned.cz, který přešel na předplatitelský model na konci roku 2014. iHned.cz se však inspiroval polopropustným modelem The New York Times, který dovoluje neplatícím uživatelům přečíst si 10 článků měsíčně a je možná u média s takovým obratem článků vhodnější. Jasnou volbou by však model odemykání mohl být pro weby například Respektu nebo A2.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.