Jakub Dvorský: Hrát hry od Amanita Design je jako číst si v posteli skvělou knihu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jakub Dvorský

Amanita Design jsou se svým nezaměnitelným rukopisem jedním z nejvýraznějších studií tuzemské herní scény. S Questem jsme tentokrát zamířili na třeboňský festival Anifilm a vyzpovídali tam zakladatele Amanity Jakuba Dvorského. Popovídali jsme si o tom, čemu se věnoval před založením studia, co ho nejvíc baví na nezávislém vývoji i co plánuje do budoucna.

Ještě než Jakub Dvorský studio Amanita Design založil, prošel v 90. letech hned několik českých studií, a podílel se tak třeba coby animátor na dnes už zapadlé adventuře Dračí historie. Od vývoje si pak nejen kvůli studiu dal pauzu a vrátil se k němu až s dnes již kultovním Samorostem. Na české scéně byl tehdy průkopníkem: „Naštvalo mě, jak funguje místní distribuce a ten okolní herní svět, byl jsem z toho znechucený. Už jsem se tomu ani nechtěl věnovat. Vrátil jsem se k vývoji her až jako nezávislý vývojář v době, kdy neexistovali nezávislí vývojáři.“ Studio si nezávislost udrželo doteď, snaží se důsledně vyhýbat všem mezičlánkům mezi vývojáři a hráči. O vydávání a distribuci se tak stará samo.

Rozhovor s Jakubem Dvorským z Amanita Design

02332839.jpeg

V rámci festivalu Anifilm, který se konal minulý týden v jihočeské Třeboni, proběhlo i setkání vývojářů počítačových her. Nový titul tam představilo i studio Amanita Design, tedy autoři slavných her Samorost nebo Machinarium.

Zatímco první Samorost neměl původně být ani hrou, protože ho Dvorský tvořil spíš jako interaktivní projekt během studia na UMPRUM, druhý už vznikal s jasnějším záměrem. Oba ale byly komerčně úspěšné, což Amanitě zajistilo nezávislost. „Spousta lidí nám říkala, že takhle hry prodávat nemůžeme, že musíme jít přes prostředníky a velké portály. Já jsem v tomhle tvrdohlavý a konzervativní. A vyplácí se mi to,“ tvrdí Dvorský. „Samorost byl oproti tehdejším nezávislým hrám jiný, chlupatý, špinavý. A tím publikum zaujal.“

Komerční úspěch přitom vnímá spíš jako příjemný bonus než jako primární cíl. „Zní to jako romantické klišé, ale vždycky jsem chtěl dělat hry. Peníze na vývoj jsou samozřejmě potřeba, takže byznys řešíme, ale nikdy není na prvním místě,“ říká Jakub Dvorský s tím, že se nikdy nezajímali o moderní trendy a spoléhají na to, že originální myšlenky si vždy najdou své publikum.

Jak těžké je pracovat v Amanita Design? Proč jsou jejich adventury ideální pro mobilní telefony? A odkloní se Amanita někdy od tvorby adventur? Poslechněte si Quest s Jakubem Dvorským o nezávislém českém herním vývoji.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související