Jaký byl rok 2015 v technologiích?

03536734.jpeg
03536734.jpeg

Co přinesl rok 2015 v technologiích? Pád online reklamy, nedokonalou síťovou neutralitu, snahy o omezení enkrypce nebo války streamovacích služeb bez jasného vítěze. Na druhou stranu exponenciální nárůst videa na webu a plíživý nástup virtuální a rozšířené reality.

Hned na počátku roku potěšila výroční zpráva Netflix mnoho fanoušků po celém světě. Včetně těch českých, jelikož ze zprávy vyplývá, že se služby již brzy dočkáme i v České republice. Zpráva se navíc trefila do období, kdy mnoho lidí oplakávalo zaniklý server The Pirate Bay. Ten byl sice po několika týdnech spuštěn znovu, nepodařilo se mu však navrátit se do původní velikosti. Na konci roku pak v rozhovoru pro Motherboard jeden ze zakladatelů Pirate Bay přiznal, že svůj boj už vzdal. Novou hvězdou pirátského obsahu se letos stala jednoduchá aplikace Popcorn Time.

Po lednovém útoku na redakci Charlie Hebdo začalo mnoho evropských i amerických politiků volat po omezení enkryptovaných komunikačních služeb, ze strachu, že napomáhají teroristům k plánování útoků ve skrytu. Poté co tyto tendence utišil odpor veřejnosti, debata znovu ožila po listopadovém teroristickém útoku v Paříži. Snahy zakázat (nebo omezit) enkrypci přitom ignorují názory expertů, podle nichž by tento krok útokům nezabránil a omezil svobodu širší veřejnosti.

03536733.jpeg

Největším otloukánkem hudebního průmyslu byl letos SoundCloud. Ten tento týden uzavřel dohodu s britským autorským svazem PRS, který podal na německý server žalobu, stále ale není jasné, jak si SoundCloud chce získat zpět ztracenou přízeň jak hudebníků, tak vydavatelství. Spotify úspěšně přežilo snahu o převálcování ze strany Tidalu a Apple Music a chystá se na čelní útok YouTube Red, který přijde v prvních měsících příštího roku. Většina streamovacích služeb dospěla k uvědomění, že samotné streamování alespoň zatím nestačí, a služby se tedy snaží diverzifikovat své příjmy (ať už přes experimenty s videem, nebo prodejem lístků na koncerty).

Na sklonku léta se pak na hudební průmysl snesla kletba jménem Aurous. Podobně jako Popcorn Time přináší program hudební pirátství v blyštivém obalu, u kterého si spousta uživatelů možná ani neuvědomí, že se užíváním Aurousu dopouští něčeho nelegálního.

Velkým tématem na obou stranách Atlantiku nepřestala být síťová neutralita. Tento princip má především zabránit tomu, aby poskytovatelé internetu zvýhodňovali (tedy zrychlovali) tok dat těch, kteří jsou za to ochotni zaplatit. Podle expertů je však zákon schválený Evropským parlamentem letos na podzim, který měl síťovou neutralitu zajistit, značně nedokonalý a naopak může tento ideál v mnoha zemích podkopat.

03536732.jpeg

Možná se vám to nezdá ani možné, ale v letošním roce naprosto explodovala konzumace videa online. Hlavně díky tomu, že se Facebook rozhodl pustit se do boje o status hlavního videoportálu s YouTube. Svrhnout dosavadního krále videa se mu nepodařilo, ale i tak je na něm denně zhlédnuto úctyhodných 8 miliard videí (na YouTube však lidé konzumují videí až osmkrát víc). Navíc letos nastartovaly livestreamingové aplikace jako Periscope a Meerkat a velký nástup zažila také narcistní služba YouNow.

Čím dál víc se blíží průlomu také fenomén virtuální reality. Ať už přes relativní úspěch Oculus Rift, který však většina lidí zná z druhé ruky z gameplayových videí, tak rozšíření chytrého nápadu Googlu v podobě Google Cardboard. Tato levná skládačka z lepenky totiž promění váš chytrý telefon v základní headset pro virtuální realitu, a umožní tak přímou zkušenost daleko většímu množství lidí – byť v osekané variantě.

Svou roli v rozmachu virtuální reality sehrály i YouTube a Facebook – spustily 360stupňové video, které vám umožňuje se pomocí mobilního zařízení v rámci videa rozhlížet, kterým směrem chcete. 360stupňové video sice z definice nejde považovat za virtuální realitu, poukazuje však na fakt, že lidé budou možná ochotnější vrhnout se do takzvané rozšířené reality, ve které je virtuální obsah pomocí technologického zařízení promítán a vrstven na vaše okolí, než uzavřít se do všeobjímající reality virtuální.

03404589.jpeg

Svět online reklamy není v příliš dobrém stavu už několik let, podle mnohých je špatně nastavený od svých počátků. Letos tato sféra definitivně dospěla do stavu krize. Mohl za to z velké části rozmach softwaru na blokaci reklamy, který do svého mobilního operačního systému letos vpustil i Apple. S úpadkem reklamy souvisí i snaha Facebooku spolknout svět online médií. Spuštěním služby Instant Articles se Facebook snaží přesvědčit média, aby alespoň část svého obsahu přesunula ze svých webů přímo na sociální síť. Přesvědčit je má rychlejší načítání a podíl ze zisku z Facebookem spravované reklamy. Mediální svět je však pochopitelně ze své vzrůstající závislosti na Facebooku poměrně nervózní.

Nejvýraznější společnost z takzvané sharing či gig economy Uber při svém rozmachu letos poprvé výrazně narazila. Donedávna se zdálo, že bleskové šíření Uberu nemůže nic zastavit. V Číně se však Uberu nepodařilo porazit lokální konkurenci, společnost Didi, která ovládá 80 % zdejšího trhu. Svou roli určitě sehrál fakt, že technolibertarianismus, který je Uber zvyklý používat v USA a Evropě, nepadá v Čínské lidové republice na úrodnou půdu. Do budoucna bude zajímavé sledovat, jak se firma, které opravdu není zvyklá prohrávat, s tímto neúspěchem popere.

03535744.jpeg