Je cosi shnilého ve feudální Koreji. Tlející zombie a dvorské intriky v seriálu Kingdom

Ze seriálu Kingdom, kde se oživlé mrtvoly prochází feudální Korejí
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ze seriálu Kingdom, kde se oživlé mrtvoly prochází feudální Korejí

Žánrová laboratoř jihokorejského filmu znovu potvrdila, že si poradí i s tak ohraným modelem, jakým je zombie survival horor. Po filmu Vlak do Pusanu, kde autoři za zombie lokomotivu nasadili vagon plný sociálního napětí, přišla podobně nezvyklá a podmanivá žánrová variace – v seriálu Kingdom se oživlé mrtvoly prochází feudální Korejí. Mix hororu a historického dramatu vítězí na obou žánrových frontách.

Korunní princ Yi-Chang je tak trochu Hamlet středověké Koreje. Má totiž silné podezření, že jeho těžce nemocný otec se stal obětí spiknutí zosnovaného jeho mladou manželkou a její mocnou rodinou. Postupně se ale dozvídá, že je cosi ještě shnilejšího ve státě korejském – a sice tlející mrtvoly, které za nocí ožívají a požírají, na co přijdou.

Šestidílná minisérie Netflixu vnáší do zombie žánru spoustu pozitivních inovací. Osvěžující nápad je třeba to, že zombie ožívají jen v noci a ve dne zůstávají nečinné. Epidemie se ale šíří tak rychle, že přeživší nestíhají přes den likvidovat nemrtvé tak rychle, aby v noci byli v bezpečí. Lépe řečeno, stíhali by to, kdyby se nesmyslně nezaobírali etiketou. Seriál ukazuje, jak neschopná je společnost, která je rozdělená na malou vrstvu privilegovaných na jedné straně a dav poddaných bez jakýchkoli práv na straně druhé. Mnoho postav v seriálu zemře díky aroganci nebo prchlivosti šlechty, které na životech většiny obyvatel státu příliš nesejde. V tomhle se Kingdom nese na podobné společenskokritické vlně jako nedávný vynikající korejský zombie film Vlak do Pusanu.

Seriál zároveň nepřipomíná televizní korejskou produkci, ale spíš mnohem výpravnější a vizuálně vycizelovanější kinematografii této země. Ostatně režisérem seriálu je filmový tvůrce Kim Seong-hun, autor ceněných a divácky úspěšných žánrových filmů poslední doby Až na doraz a Tunel.

Šestidílná minisérie Netflixu Kingdom vnáší do zombie žánru spoustu pozitivních inovací

Výrazná práce s barvami, typická pro novější korejské filmy, je typická i pro Kingdom, stejně jako schopnost perfektně využít působivou krajinu a také důsledné a nemilosrdné násilí. Netflix už potvrdil natáčení druhé sezony, takže tahle feudální apokalypsa se příští rok bude nevyhnutelně šířit dál.

Víc o oživlých mrtvolách, dvorských intrikách a korejských žánrovkách si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.