Je cosi shnilého ve feudální Koreji. Tlející zombie a dvorské intriky v seriálu Kingdom

Ze seriálu Kingdom, kde se oživlé mrtvoly prochází feudální Korejí
Ze seriálu Kingdom, kde se oživlé mrtvoly prochází feudální Korejí

Žánrová laboratoř jihokorejského filmu znovu potvrdila, že si poradí i s tak ohraným modelem, jakým je zombie survival horor. Po filmu Vlak do Pusanu, kde autoři za zombie lokomotivu nasadili vagon plný sociálního napětí, přišla podobně nezvyklá a podmanivá žánrová variace – v seriálu Kingdom se oživlé mrtvoly prochází feudální Korejí. Mix hororu a historického dramatu vítězí na obou žánrových frontách.

Korunní princ Yi-Chang je tak trochu Hamlet středověké Koreje. Má totiž silné podezření, že jeho těžce nemocný otec se stal obětí spiknutí zosnovaného jeho mladou manželkou a její mocnou rodinou. Postupně se ale dozvídá, že je cosi ještě shnilejšího ve státě korejském – a sice tlející mrtvoly, které za nocí ožívají a požírají, na co přijdou.

Šestidílná minisérie Netflixu vnáší do zombie žánru spoustu pozitivních inovací. Osvěžující nápad je třeba to, že zombie ožívají jen v noci a ve dne zůstávají nečinné. Epidemie se ale šíří tak rychle, že přeživší nestíhají přes den likvidovat nemrtvé tak rychle, aby v noci byli v bezpečí. Lépe řečeno, stíhali by to, kdyby se nesmyslně nezaobírali etiketou. Seriál ukazuje, jak neschopná je společnost, která je rozdělená na malou vrstvu privilegovaných na jedné straně a dav poddaných bez jakýchkoli práv na straně druhé. Mnoho postav v seriálu zemře díky aroganci nebo prchlivosti šlechty, které na životech většiny obyvatel státu příliš nesejde. V tomhle se Kingdom nese na podobné společenskokritické vlně jako nedávný vynikající korejský zombie film Vlak do Pusanu.

Seriál zároveň nepřipomíná televizní korejskou produkci, ale spíš mnohem výpravnější a vizuálně vycizelovanější kinematografii této země. Ostatně režisérem seriálu je filmový tvůrce Kim Seong-hun, autor ceněných a divácky úspěšných žánrových filmů poslední doby Až na doraz a Tunel.

Šestidílná minisérie Netflixu Kingdom vnáší do zombie žánru spoustu pozitivních inovací

Výrazná práce s barvami, typická pro novější korejské filmy, je typická i pro Kingdom, stejně jako schopnost perfektně využít působivou krajinu a také důsledné a nemilosrdné násilí. Netflix už potvrdil natáčení druhé sezony, takže tahle feudální apokalypsa se příští rok bude nevyhnutelně šířit dál.

Víc o oživlých mrtvolách, dvorských intrikách a korejských žánrovkách si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.