Je Makoto Šinkai „nový Mijazaki“? Jeho Kimi no Na wa je vrcholem anime roku 2016

23. prosinec 2016

„Když jsem byl teenager, největší záhadou na světě pro mě bylo, proč lidi mezi sebou nedokážou najít spojení. I dnes mám tuhle obsesi, pořád se snažím na tuhle záhadu najít odpověď,“ uvedl režisér Makoto Šinkai v rozhovoru o svém novém filmu Kimi no Na wa pro New York Times. Film o hledání pout mezi bytostmi v polovině roku způsobil v Japonsku doslova šílenství. Šinkai se ve filmu zamýšlí nad tím, co to znamená, když jsou si lidé blízcí, ačkoliv mezi nimi zeje propast. V tomto případě je propastí čas a prostor, které nepřeklene nic jiného než láska.

Mitsuha je dívka dospívající v malém městě Itomori na japonském venkově, Taki je kluk z Tokia. Ona pochází ze ženské linie rodiny šintoistických mnišek, ochránkyň tradičního japonského způsobu života a nositelek staré moudrosti o tomto světě. On pochází z mikroskopické rodiny, jejíž existenci prozrazuje jeden záběr na siluetu otce sedícího u stolu, a žije běžným životem adolescenta hledajícího své místo v moderní japonské společnosti. Jednoho večera Mitsuha na schodech vedoucích ke svatyni vykříčí do krajiny přání: „Chci být v příštím životě hezký kluk z Tokia!“ Následující den se ke svému zděšení probudí Taki v těle Mitsuhy a Mitsuha v těle Takiho.

Modernita a tradice si vyměnují těla

„Pro mě mají filmy Makoto Šinkaie vždy velmi zvláštní náladu, která se ti dostane pod kůži a u Kimi no Na wa je tenhle dojem zatím nejsilnější. Motivy jeho filmů jsou navíc často dost podobné – vždycky je tam láska, jejímuž naplnění brání okolnosti fantastické povahy,“ popisuje Karel Veselý, autor kapitoly o fanoušcích japonské animované kultury, otaku, v knize Made in Japan. Šinkai ve filmu pro moderní svět objevuje zapomenuté lokální tradice, jako je například chrámová slavnost, během které mnišky vyplivnou do nádoby přežvýkanou rýži, která se působením času stane „kuchikami sake“, nápojem určeným bohům. Na tradičním japonském umění pletení stuh pak vysvětluje asijské, nelineární vnímání času.

03767565.png

Na rozdíl od většiny režisérů animovaných filmů Šinkai nezačíná kresbou, ale nejdříve píše scénář, ke kterému dodává zvuky a hudbu. Sám říká, že jeho kresba je průměrná, a tak často používá obrázky z Google Maps, které animátoři poté převádějí do filmu. V Kimi no Na wa se jedná o maloměstská nádraží, uličky velkoměst i velkolepé přírodní scenérie, které mají ve filmu velmi důležité místo. Fanoušci Šinkaiových filmů pak scenérie, které viděli v animovaném filmu, objevují v reálném světě a v některých případech, jako u horského městečka Hida, na ně pořádají dokonce poutě.

Hledá se nový Mijazaki

Kimi no Na wa držel dvanáct víkendů po sobě první místo jako nejnavštěvovanější film japonských kin a v současné době je po kultovním snímku Hajaa Mijazakiho Cesta do fantazie druhým nejvýdělečnějším filmem v historii japonské kinematografie. Právě srovnáním s velikánem japonských animovaných filmů se Šinkai nemůže vyhnout. Sám k tomu porovnání v rozhovoru pro New York Times uvedl: „Mijazaki je legenda, génius. Člověk musí vytvořit něco unikátního, ale chtěl bych umět vyvolávat emoce tak, jak je vyvolávají jeho filmy.“

Japonské ministerstvo kultury film podporuje a společně s Godzilla Resurgence putuje v balíku do amerických kin a distribuce. Zasvěcené kruhy dokonce hovoří, že Oscar za nejlepší animovaný film může být předčasně rozhodnut. Nová vlna globální popularity japonských animovaných filmů tím ale nejspíš nezačíná. „Podobná otázka mohla zaznít loni u filmu Bakemono no ko. Oba filmy jsou velmi dobře stravitelné, oddechové žánrové věci, které ale nepřináší žádné nové impulsy do žánru anime, tak jak jej známe,“ uvádí filmový publicista Antonín Tesař. A přidává se k němu i dramaturg České televize Jiří Flígl: „Navzdory tomu, že Šinkaiův nejnovější film momentálně bourá rekordy návštěvnosti, mě spíš zajímá, jak je možné, že je tenhle film takhle úspěšný. Myslím si, že to koresponduje s dobovými náladami a stavem japonské společnosti. Šinkaiův film obsahuje motiv přírodní katastrofy, ale nekonstatuje, že to je Fukušima. Dovoluje tak divákům ventilovat emoce. Myslím, že film může být velmi dobrý sezónní hit, otázka je, jestli Makoto Šinkai natočí další takový.“

03767566.png

Kimi no Na wa je rozhodně jedním z nejlepších anime snímků roku 2016. Makoto Šinkai dokázal odvyprávět nejenom příběh dvou zamilovaných teenagerů, ale také mluvit o současném Japonsku, které stejně jako postavy ve filmu prochází krizí identity. Historické a kulturní dědictví „starého Japonska“ se tu střetává s tím „novým“. Výsledkem toho střetu je nalezení nového spojení, o kterém Šinkai sní.

autor: Dominik Čech
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka