Je to vtipné, dokud se mě to netýká. Ricky Gervais není Svěrák, rýpe se ve společenských tabu

Komik Ricky Gervais
Komik Ricky Gervais

Ricky Gervais, známý jako antihrdina a spoluautor seriálu Office, po 7 letech přišel s novým stand-upem Humanity. A od začátku večerní show, kterou spolu s dalším pořadem prodal společnosti Netflix za 40 milionů dolarů, nakládá jako bájný Gerendáš. Korektní jazykové, zejména v Americe, ovšem tvrdí, že právě on je zlým jazykem a jeho show je transfobická.

Asi 15 minut úsměšků Ricky Gervais věnuje Caitlyn Jenner, zřejmě nejslavnější transgender bytosti světa a člence (dříve členovi) bulvárně známého klanu Kardashianů. Ricky Gervais se podle kritiků dopustil „deadnamingu“, což je v našich podmínkách pojem běžně neslýchaný – jde o užívání jména transgender osoby před její proměnou. A tady to nekončí. Podobně jako David Chappelle a další američtí komici si Gervais dělá legraci z toho, že Caitlyn, dříve Bruce, Jenner způsobila autonehodu, při které zemřela žena. Když Gervais zmiňuje Caitlynin boj za trans práva: „Pro ženské řidiče toho moc neudělala.“ A dále: „Změnil jsem se. Ne tolik jako Bruce Jenner, očividně. Nyní Caitlyn Jenner, samozřejmě.“ A u trans tabu ještě chvíli přešlapuje se zmínkou o tom, že věda není tak daleko a on by se sám nejraději definoval jako šimpanz. Právě po tomto úvodu se na Gervaise snesl opravdový „shitstorm“ na sociálních sítích.

„Hranice, kde končí blbý vtip a kde je jen malou součástí komplikovanějšího celku, se určuje těžko,“ jak velmi přesně popisuje Matěj Schneider v textu o Chappelleovi a jeho posledním stand-upu. A to je právě ono. Gervaisovy výroky by neměly být automaticky spojovány s jeho osobním životem, i když se to nabízí, ale měly být posuzovány v kontextu jím používané umělecké formy, tedy stand-up komedie. Ještě jsem neviděla dobrý stand-up, který by někoho neurážel. Bohužel je to tak, že základem sarkastického humoru je (většinou cizí) neštěstí. A jak říká Chappelle: „Všechno je vtipné, dokud se to nestane vám.“

Co je kontroverzní a co jen upřímné? Trůn nejlepšího komika uvolněný Louisem CK chce Dave Chappelle

Komik Dave Chappelle

Když do mlýnku na maso jménem MeToo spadl loni Louis CK, zůstal trůn americké stand-up comedy prázdný. Nejznámější černošský komik tohoto tisíciletí, Dave Chappelle, jako kdyby s jeho pádem předem počítal. V půlce minulé dekády v podstatě zmizel z povrchu zemského, loni se ale vrátil hned s čtyřmi speciály vydanými platformou Netflix. Chappelle v nich nešetří ani sebe, ani Louise.

Gervais se v rámci večera posmívá vlastním vytahaným varlatům, přemítá, zda by na večeři radši pozval Hitlera nebo otravnou holčičku s alergií na ořechy, a kritizuje brexit, protože průměrný člověk je podle něj blbec. Sama jsem hledala moment, kdy si i já řeknu, že se cítím dotčena. Dotkl se mě, až když mluvil o důvodech, proč nechce děti. O tom, jak by jim nechtěl přispívat na chemoterapii. Gervais je jakousi antitezí Zdeňka Svěráka. Rýpe se v tom, co má být tabuizováno – a v běžné společnosti je tomu tak dobře. Jsem ale  přesvědčena, že se jedná o metahumor a o upozorňování na naše pokrytectví.

Proto dává také smysl, proč se Gervais věnuje Caitlyn Jenner na takové ploše – je to tím vtipnější, čím víc naznačuje, že by o tom „neměl mluvit“. A stand-up, podobně jako písnička, by měl být, pokud možno, posuzován jako samostatné dílo. Autor a jeho povaha jsou jiná kategorie. Gervais není zlý, jak mu vyčítají kritici, jenom je dobrý ve své disciplíně. Podle Exupéryho je ironie „od darmochleba“. Právě pro takto smýšlející lidi není Gervaisův humor určen. Sám komik se v jednom rozhovoru brání, že vtipy o Billu Cosbym, který byl obviněn desítkami kolegyň ze znásilnění, také nejsou a priori rasistické jenom proto, že se týkají Afroameričana. To vše píšu s vědomím, že při vtipech o smrti dětí zažívám mrazení podobné, jaké pravděpodobně zakoušejí transgender osoby při poslechu narážek na jednu/jednoho z nich.