Ještě větší horko pro pop: Kouzlo bezstarostných letních hitů od Katy Perry po Cardi B

31. srpen 2018
03279496_1.jpeg

Písně zarývající se pod kůži jsou neodmyslitelnou součástí léta už od konce padesátých let. Až do nedávna prázdninovým hitům dominoval dance pop, teď ale ve stejných hitparádách vítězí trapové beaty a reggeaton. Změnila se v poslední dekádě tolik podoba letních hitů, nebo zůstávají vtíravě chytlavé singly stále stejným pilířem popkultury?

Jakékoliv vzpomínky na loňské letní dny si těžko představit bez všudypřítomné mánie latinskoamerické hudby a reggeatonového rytmu Despacita, který nelze vymazat z paměti. Letošní vlny horka zase pro změnu ozvučuje odlehčený rap. „Mám ráda dolary, mám ráda diamanty, předvádět se, zářit, smlouvy na miliony, dej mi propisku a podepisuju,“ prořízlá pusa rapperky Cardi B pak vyjmenovává, co všechno je v jejím životě skvělé a boduje v latino hitu s prvky salsy I Like It, kde se angličtina přirozeně promíchává se španělštinou a zase zpátky.

Už po desetiletí cíleně nahrávací společnosti a hudebníci obrací prázdninové měsíce do popové bezstarostnosti, v níž vyhrává nejchytlavější hit podporující plážové letní šílenství. Ten s koncem dovolených a pětatřicetistupňových veder většinou zase rychle zmizí. Vlastně stejně rychle, jako v posledních letech mizí z vrcholů hitparád standardní popové hity, které dominovaly od nultých let.

„Kiki, miluješ mě?“ zpívá rapper Drake v singlu In My Feeling, který vedle Cardi B už druhý měsíc vévodí „žebříčku léta“ 2018, sestavovanému magazínem Billboard – a tanec k písni, který začal komik Shiggy sdílet na Instagramu, se ihned po zveřejnění singlu stal internetovým hitem. Napodobují ho všichni, od pubertálních dívek až po herce Willa Smithe na mostě v Budapešti. I z letošní Drakeovy jedničky je jasné, že formule na fungující letní hit se až na pár obměn nemění. Magazín New York Times letos v srpnu analyzoval zvuk letních hitů v pěti kritériích. Ideální písní léta by podle neustále se opakujících vzorců měl být rychlý, energický, jednoznačně radostný singl s výraznými beaty, na které se dá případně tančit specifický tanec. Kdo by tak i neironicky nevzpomněl na diskotékové tance Macareny, Gangnam Styleu, Lambady nebo loňského Despacita.

Nejdřív refrén

Klíčem k letnímu úspěchu je pořád bezstarostná atmosféra plná nezávazných vztahů a volných letních dnů – ideálně na pláži. Neméně pak ale i univerzální přijatelnost pro opakování v rádiu a ze všeho nejdůležitější je správné načasování pro vydání nahrávky. Zacílení hudebních společností na vyšší prodeje v tak trochu ospalé prázdninové sezóně je ostatně fungujícím modelem už od začátku padesátých let.

Za vůbec první letní hit je považována rokenrolová nahrávka Summertime Blues od zpěváka Eddieho Cochrana z roku 1958. Bezstarostná a tancem nabitá píseň slavila úspěch v zcela nové, tehdy teprve tři roky fungující hitparádě zveřejňované časopisem Billboard. Koncept letního hitu tak souvisí právě s počátkem hitparád v polovině padesátých let a popularitou rokenrolu. S přívalem nové hudby se díky žebříčkům prodejnosti a popularity začaly vyhledávané letní singly masově dostávat k nejmladší generaci předtím, než zase začne školní rok. Dalším, stejně výživným obdobím je dodnes pro hudební firmy pak až ještě tematičtější a konzumnější čas Vánoc.

Hudební magazín Billboard od roku 2010 zveřejňuje i speciální hitparádu Songs of the Summer, tedy žebříček největších hitů letních měsíců. Z něj se dá právě opakující se recept na letní hit velmi dobře vyčíst. Všechny aspekty předpokládaného prázdninového úspěchu letos splňuje píseň I Like It rapperky Cardi B, o které časopis Rolling Stone píše, že zní, „jako kdyby byla precizně chemicky namíchána v laboratoři bláznivého vědce přesně tak, aby se stala písní léta 2018“. Zpěvačka načasovala vydání singlu přesně na konec června a na fungujícím mixu trapového beatu a rytmu salsy se podíleli J Baldvin a Bad Bunny, dvě z největších současných hvězd původně karibského žánru reggeaton. Přesnou formuli vystihla spíš než čímkoliv jiným promyšlenou fúzí žánrů, ale i španělštiny a angličtiny.

„Refrén musí přijít co nejdřív a být tou nejvýraznější částí,“ uvádí v časopise Billboard novinář Sean Ross, který analyzoval opakující se struktury v letních hitech do roku 2014. V drtivé většině úspěšných prosluněných melodií podle analýzy převládá ženský hlas a v téměř 90 procentech písniček se refrénu dočkáme před její první minutou.

Cardi B není rapová feministka, ale ukazuje prostředníček násilníkům

Cardi B

Hip hop je od svých počátků na konci sedmdesátých let primárně mužskou disciplínou. Posledních dvacet let se ale čím dál víc prosazují i ženské rapperky – Missy Elliott v minulé dekádě nebo aktuálně Nicky Minaj úspěšně konkurují mužským kolegům. Ani jedna z nich ale nikdy neměla sólové číslo jedna v americkém žebříčku. To se zatím povedlo jen Lauryn Hill v roce 1998 s Doo Wop (That Thing) a teď konečně po devatenácti letech i newyorské rapperce Cardi B se singlem Bodak Yellow. Nejde přitom o žádný popový crossover s chytlavým refrénem, aktuální číslo jedna na americkém žebříčku je tvrdý hiphopový track, který Cardi B dostala na vrchol silou svého charismatu.

Od počátku milénia byl žebříček Songs of the Summer složený prakticky jenom ze skladeb vycházejících z popu nebo r’n’b. V posledních dvou letech se ale podoba hitparád na první pohled obrací proti trendům. Čistě popových písní je na vrcholu žebříčku Billboard minimum. A popové šlágry ještě k tomu nejsou typicky letní – o čem svědčí nejvýše postavená nostalgická píseň No Tears Left to Cry od Ariany Grande. Všechny popsané postupy minulých dekád tak textem i hudebním stereotypem letos splňuje snad jen líbivá Girls Like You od Maroon 5, kde ale hostuje už zmíněná Cardi B.

Skoro celou dekádu byla královnou letních hitů Katy Perry. Od jejího prvního letního singlu I Kissed a Girl z roku 2008 byla až do loňska každá její prázdninová nahrávka sázkou na jistotu. Zpěvačka se díky správnému zacílení a oddechovému nádechu hudebního retra stala symbolem etapy nenáročného popu, který nahradil období r’n’b hitů. Ze zdánlivě neotřesitelné prázdninové čelní pozice ji dokázala sesadit až loňská exploze latino hudby odstartovaná Despacitem – a to podobným receptem, který umožnil dominovat americkým popovým hvězdám.

Virál z cizí pláže

Tajemství úspěchu se od příchodu Katy Perry skrývalo v ovládnutí YouTube – platformy, která paradoxně pomohla potopit pop na spodní příčky hitparád. Během léta 2017 se Despacito, hit z Portorika, stal s více než 3 miliardami přehrání nejsledovanějším videem v historii, a i díky YouTube se tak do západního mainstreamu dostaly vlivy z kultur, které by do něj jinak nepronikly nebo by jim to trvalo mnohem déle.  

„Dnes je už úplně normální poslouchat v top hitparádách singly v úplně jiném jazyce a to pro mě otevírá úplně nový svět. Dostat se do hitparády, také díky sdílení videa Justinem Bieberem, přineslo zcela přelomovou věc: latino hudba oslovila publikum, které by si normálně nic ve španělštině nepustilo, natož reggaeton,“ dodává k raketovému úspěchu Luis Fonsi. Španělština byla poprvé od devadesátkového úletu s Macarenou klíčem k úspěchu. Nejpoužívanější jazyk světa logicky otevírá široký hudební trh, který byl sice v nultých letech v hitparádách okrajově zastoupen, ale nikdy se mu nepodařilo žebříčky ovládnout v takové míře. Až Despacito definitivně zlomilo drtivou převahu popových hitů americké produkce předchozích let pomocí stejné cesty: virálního videa, které se snadno sdílí – tak úspěšného u tanečních hitů jako Call Me Maybe od zpěvačky Carly Rae Jepsen nebo sexuálně nabitého hitu Blurred Lines od zpěváka Robina Thicka.

Průnik latinskoamerické hudby tak, zdá se, letos otevřel mimoděk cestu dalšímu posunu v otevřenosti hitparád, ze kterých je těžší předpokládat, co publikum osloví příště. Nejúspěšnější Cardi B míchá v hymně léta I Like It přesný recept loňského úspěchu a precizně přidává oslnění trapovými beaty. Právě s nástupem trapu je poprvé od devadesátých let letní top 10 z drtivé většiny okupována rappery. O song léta se přetahují Drake s Cardi B, v žebříčku se objevují kolaborace se „smutnou generací“ rapu (6ix9ine, který hostuje u Nicky Minaj) a dřívější stálice Eda Sheerena nebo Taylor Swift v oblibě převyšují interpreti jako Post Malone, Travis Scott, XXXTentacion a samozřejmě Drake – ten má stejně jako Post Malone v top 20 letních hitů dokonce tři singly z nové desky Scorpion.

I se zdánlivou razantní změnou ale po desetiletí ověřené společné znaky letních hitů zůstávají téměř stejné. Správné načasování, chytlavý refrén i texty plné univerzálních sloganů o vztazích nemění ani trap a nová generace interpretů.

Dnes už tak trochu samostatný žánr nahrávacích firem, který díky vlezlým melodiím na dva měsíce ovládá pláže, po dekády milují hudební společnosti stejně tak, jako Cardi B letos miluje svoje diamanty a boty Balenciaga. Není se čemu divit, že se tak stále víc než dobře daří, i při teplotních rekordech, probudit prázdninově ospalý hudební průmysl. Líbivé, i když zase trochu jiné melodie určitě nezmizí ani příští léto.

Kde se vzaly letní hity? Mění se v průběhu času a proč jsme poslední dvě léta poslouchali hlavně latinskoamerické hity? Poslechněte si příspěvek Jiřího Kordíka.

Spustit audio
autor: Jiří Kordík

Související