Kdo jsou vítězové Startéru Good Times Only a jak zapadají do českého městského písničkářství?
Pražská parta, která si říká Good Times Only, vyhrála s prázdninovým hitem Letní třešně bejvaj nejsladší soutěž pro mladé hudebníky Startér. Porotci Jonáš Zbořil s Karlem Buriánkem se ve studiu potkali s producentem Michalem Pařízkem, který představil vítěze soutěže 1Band2Play časopisu Full Moon. Jejich cenu získali post-punkoví Guilty Echoes z Brna.
„Já se přiznám, že naživo mě Good Times Only lehce zklamali, možná je to tím, že hráli pro plnej klub a bylo to hodně emotivní,“ začíná kriticky Karel Buriánek. Jedním dechem ale dodává, že mezi kapelami, které prošly Startérem, je tahle kytarovka opravdu top. Vyzdvihuje originální estetiku, ačkoli bychom ji mohli najít někde cestou mezi kapelami Role a Mayen, a vedle nových pojmů jako „dikce Davida Kollera“ se komentátoři dostali i k označení „městské písničkářství“.
Poroty obou soutěží se shodují, že na rozdíl od doby před 10 lety, kdy se všichni snažili zpívat výhradně anglicky, se dnes už hudebníci nebojí zpívat česky. „Čeština ale odhalí určitou krustu, už se není za co schovat,“ dodává Buriánek. V angličtině naopak píšou další kytaroví vítězové. „Guilty Echoes jsou z Brna, a to hovoří samo za sebe. Před 20 lety znamenala kapela z Brna něco jiného než dneska. Guilty Echoes jdou ve stopách třeba známějších kapel jako Acute Dose nebo Beps 'n' Johnnies,“ uvádí objev ze soutěže 1Band2Play Michal Pařízek.
Startér 2018 vyhráli Good Times Only. Stereofox míří na Pohodu, Purplefox Town na Besedu u Bigbítu
Pátý ročník Startéru, hitparády neobjevených talentů Radia Wave, vyhrála pražská kapela Good Times Only. Ve finálovém kole hlasování se potkala s československými experimentátory Stereofox a rockovými Purplefox Town. Přestože nevyhráli hlavní cenu, oba „liščí“ finalisté mají také důvod k oslavám. Stereofox si díky Startéru zahrají na festivalu Pohoda, Purplefox Town vystoupí na Besedě u Bigbítu, kde se ukáže i další naděje ze Startéru, kapela Jay Delver.
Ze soutěžní účasti to letos vypadá, že mezi kytarovými kapelami výrazněji nezazněl třeba rap nebo progresivní hudební producenti. „Minulé ročníky jsme dělali Startér jinak, hledali jsme na webech, bandcampech a podobných místech, kde se shromažďují undergroundové projekty. Letos nás bavili ANDELS, ale tím to končí, producentů je určitě míň. V prvním ročníku Startéru jsme objevili Aid Kida, ten udělal velkou díru do české scény, a nic podobného se už neobjevilo,“ vysvětluje Jonáš Zbořil.
Z rapové scény se letos urodili jediní Atlantik. „Tradiční macho model rapu už nikoho z těch lidí nezajímá, sice jiným stylem, ale pořád zapadají do toho městského písničkářtství,“ říká Michal Pařízek, který v textech Atlantiku cítí nejistotu a melancholii a předpovídá, že o nich ještě určitě uslyšíme.
Na kterých festivalech můžete slyšet vítězné kapely a ostatní finalisty letos naživo a co se právě teď hraje na mladé české scéně? Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.