Když je dobře, že devadesátky přežívají. Label Urbsounds slaví dvě dekády
Pod střechou slovenského labelu Urbsounds našli domov někdejší členové dua Jamka, dnes především sóloví hudebníci Monika Šubrtová a Daniel Kordík. Urbsounds potvrzují svěžest odkazu kapel jako Throbbing Gristle a jejich následníků, kteří v 90. letech stoupali i díky labelu Aliens Production. Oproti němu jsou Urbsounds otevřenější, zároveň ale jejich katalogy spojuje záliba v temných podobách elektroniky. Aktuální kompilace Unpolished Fidelity to vše krásně shrnuje.
Deska kapely ZZKLPIDL (Zákeřná Zbraň, Kterou Lze Propašovat I Do Letadla) ukazuje, co všechno se může stát během jednoho covidového týdne v Mutišově u Slavonic, když se členové kapely sejdou na jednom místě po třiceti letech. ZZKLPIDL totiž původně vznikli v Bohumíně na počátku 90. let, ale jejich existence měla tehdy jen krátké trvání. Teď se díky nepředvídaným okolnostem znovu sešli a vznikla z toho naprosto unikátní nahrávka, která se vymyká jakýmkoli škatulkám.
Do škatulky devadesátkového rocku s punkovým a grunge feelingem pak jednoznačně patří nová plzeňská kapela Dluhy. Ta na svém demu oživuje odkaz kostkovaných košil, zbustrovaných kytar i specifické, v současnosti lehce nostalgické poetiky. S tou, i když v úplně jiném kontextu, pak pracují i Jakub Šimanský a Tomáš Niesner, kteří se tentokrát nechali více inspirovat specifickým žánrem domácího country a folku zejména 70. let.
V čem všem spočívá kouzlo mezigenerační hudby dvojice Jakub Šimanský a Tomáš Niesner? V čem jsou autentické plzeňské Dluhy? A má smysl vydávat v roce 2022 kompilační vinyly?