Když je některá z nás těhotná, představení se vždycky trochu promění, říkají francouzské akrobatky

4. září 2019

V rámci festivalu nového cirkusu Letní Letná letos probíhala i diskuze o tom, jak skloubit profesi tanečnice nebo akrobatky s mateřstvím. Důležitým pracovním nástrojem je v těchto povoláních především vlastní tělo, a těhotenství a mateřství je tak podle organizátorů akce jedním z nejčastějších důvodů, proč ženy kariéru tanečnic ukončí.

„Můj starý život je už definitivně pryč,“ říká o své zkušenosti s mateřstvím jedna z diskutujících, tanečnice, choreografka a režisérka Miřenka Čechová. „Tělo, které je naprosto plně pod kontrolou, je zkrocené jako dostihový kůň, znám ho skrznaskrz. Po zážitku porodu přestává být mým tělem, patří ještě někomu jinému,“ vysvětluje. Podobné pocity a situace zažívá celá řada žen. Pro tanečnice a akrobatky jsou ale specifické v tom, že se někdy záhy po porodu musí vrátit do profese, pro kterou je hlavním pracovním nástrojem tělo.

Miřenka Čechová

Taneční či akrobatické profese navíc znamenají práci na volné noze. Tomu podle Miřenky Čechové i herečky Halky Třešňákové není přizpůsoben sociální systém ani systém honorování. Práce na volné noze je ztížená ještě tím, že oproti jiným profesím musí umělkyně platit večerní hlídání. To se často rovná honorářům, které dostanou za představení. Halka Třešňáková má zajímavý osobní příběh. Mezi narozením prvního a druhého syna měla pauzu 29 let. Ironicky poznamenává, že nejprve byla v 18 letech velmi mladá matka a teď je matkou velmi starou. Po příchodu druhého syna začala mít k výběru své práce jiný přístup. „Dřív jsme dělala spoustu skoro charitativních věcí nebo jsem dělala pro kamarády skoro zadarmo. Teď si vybírám věci i podle toho, jak jsou finančně honorované,“ říká.

Celá diskuze se konala v divadelním stanu, kde letos sídlil francouzský soubor nového cirkusu s názvem Portés De Femmes, který sdružuje sedmnáct akrobatek. Do Prahy francouzské umělkyně přivezly představení Projet.PDF. V něm zpracovávají svoje osobní zkušenosti a mezi nimi i zážitky s mateřstvím. Během reprízování představení byla celá řada akrobatek těhotná. „Například teď tu máme tři akrobatky, které jsou těhotné. Od začátku našeho představení bylo střídavě několik z nás těhotných a my jsme respektovali jejich volbu hrát podle toho, jak budou chtít. Buď hrát, dokud to jde, nebo naopak přestat. Takže to představení se vždycky trochu proměňuje. I když jsou tady nějaké akrobatky, které jsou v šestém i v sedmém měsíci, mohou zůstat na jevišti, být součástí představení, mít skutečnou uměleckou roli s tím, že akrobatické části zastane někdo jiný,“ popisuje proměny představení jedna z akrobatek Cali Hays.

Poslechněte si celý příspěvek o tom, jak francouzské akrobatky sbíraly materiál pro své představení, nebo proč tanečnice-matky berou ještě méně než jejich bezdětné kolegyně.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.