Kendrick Lamar je černý superhrdina. Black Panther je jeho dalším zářezem do popkulturní historie

16. únor 2018

Soundtrack k filmu Černý panter je dalším v řadě hudebních kolekcí kurátorovaných slavnými muzikanty. Jeho tvůrce Kendrick Lamar se tak zařazuje po bok Prince, Jay-Zho nebo Lorde, kteří v minulosti stáli za písňovými doprovody ke kasovním trhákům. Hvězdami napěchovaná kolekce písní k Černému panterovi ale možná naznačuje i jistou změnu v produkci soundtracků.

Filmová studia si navykla používat muzikanty k propagaci svých trháků. Nestává se ale tak úplně často, aby jim dala volnou ruku k tvorbě celého písňového soundtracku. Rizika jsou značná a ani slavné jméno nezaručuje automaticky úspěch. Když ale Marvel Studios svěřilo soundtrack k filmu Black Panther rapperovi Kendricku Lamarovi, nebyl to ani tak risk, možná spíš určité symbolické gesto. První celovečerní superhrdinský film v hlavní roli s Afroameričanem i štábem by měl mít odpovídající „černý“ soundtrack a komu jinému ho svěřit než aktuální rapové hvězdě číslo jedna. „Témata Lamarových skladeb souzní s těmi, která prozkoumáváme v našem filmu,“ svěřil se režisér Ryan Coogler a naznačil, že film má politický podtext. Hlavní hrdina – král T’Challa bojuje ve filmu za budoucnost africké kultury stejně jako Lamar za tu afroamerickou.

Kendrick Lamar měl pro film původně napsat jen pár písniček, když ale viděl část roztočeného filmu, rozhodl se, že do projektu vstoupí se vším všudy. Během loňského léta na turné začal společně se svým producentem Sounwavem dávat dohromady nápady a pak oslovili jednotlivé spolupracovníky. Jádro soundtracku tvoří samozřejmě členové kolektivu Top Dawg Entertainment – rappeři Schoolboy Q, Ab-Soul, Jay Rock nebo R&B zpěvačka SZA, která s ním natočila hymnickou skladbu All the Stars. Pak začali přibývat další hudebníci z kalifornské kliky – ať už ti zavedení jako Vince Staples, Anderson .Paak, nebo nadějní nováčci jako Zacari či SOB x RBE, kteří natočili možná nejenergičtější track alba Paramedic! No, a pak je tu hvězdná sestava spřátelených osobnosti jako James Blake, Future nebo The Weeknd, který má na starosti druhý singl Pray for Me.

Soundtrack Black Panthera ale objevuje i úplně neznámá jména mimo americkou scénu, zajímavý je třeba zástup hudebníků z Jižní Afriky – rappeři Saudi, Yugen Blakrok nebo zpěvačka Babes Wodumo. Ostatně část příběhů komiksového hrdiny Black Panthera se odehrává ve fiktivní africké zemi Wakanda a Kendrick Lamar výběrem interpretů z černého kontinentu chytře propojuje realitu světa filmu s tou naší.

Mezi politikou a funkem

Když se řekne černošský soundtrack, fanoušek si nejspíš vzpomene na Prince a jeho legendární Purple Rain. Samotný film se zpěvákem v hlavní roli je dnes spíše kuriozita, ale soundtrack patří mezi ty nejslavnější a nejprodávanější vůbec. A Prince si ho natočil sám, stejně jako ty k následným filmům Under the Cherry Moon a Graffiti Bridge. Kendrick Lamar ale se svým soundtrackem navazuje spíše na hudbu z filmů jako Super Fly a Shaft ze začátku sedmdesátých let, které pro zmíněné filmy napsaly výrazné postavy černošské hudby – Curtis Mayfield a Isaac Hayes.

Black Panther je první Avenger, který sní s otevřenýma očima

Z filmu Black Panther

Nový přírůstek do týmu Avengers přináší dosud nejpolitičtější marvelovku, která duní v rytmu afrofuturismu.

Oba zmiňované filmy měly totiž podobná východiska jako Černý panter, byly to čistě černošské snímky určené skoro výhradně pro černé publikum. Dnes jsou označovány nálepkou blaxpoitation – byly to akční filmy s trochu skandálním nádechem, Afroameričané v nich byli zobrazováni jako kladní hrdinové, kteří nakopávali zadky bělochům, a k tomu hrál energický funk a soul. Černý panter je i přes politické ambice nakonec přese všechno superhrdinský film a má být zábavou.

Kurátoři vpřed

Za zlaté časy písňových soundtracků je považována druhá polovina devadesátých let, Trent Reznor tehdy sestavoval písňové doprovody z již vydaného materiálu pro Olivera Stonea (Takoví normální zabijáci) a Davida Lynche (Lost Highway). Bylo ale také zcela běžné, že i kapely jako Underworld nebo Smashing Pumpkins psaly nové písně přímo pro filmy (v jejich případě biják Batman & Robin).

Móda muzikanty kurátorovaných soundtracků se zcela novým materiálem ale přišla až v novém tisíciletí, kdy ve vizuálním průmyslu vznikla speciální pozice tzv. „hudebního supervizora“, tedy někoho zodpovědného za výběr písní do audiovizuálního díla. Ještě o stupeň dál v evoluci této pozice je role kurátora – ten si na soundtrack pozve hudebníky, kteří nově natočenými písněmi vlastně pomáhají dovyprávět příběh filmu.

V roli takového kurátora se v roce 2013 představil rapper Jay-Z, který sestavil soundtrack k filmu Velký Gatsby z nových nahrávek Lany Del Rey, Florence and the Machine nebo The xx. O rok později plnila stejnou roli Lorde při vzniku třetího dílu teenagerské ságy The Hunger Games: Mockingjay – Part 1. Novozélandská zpěvačka oslovila své oblíbence, mezi nimiž nechyběli Grace Jones, Diplo, Miguel nebo Charli XCX. Podobných projektů poslední dobou přibývá – rapper Nas byl v roce 2016 kurátorem hudby k skateboardovému filmu The Land, Pharrell Williams o rok dříve šéfoval soundtracku k snímku Dope.

Dát jednomu muzikantovi takové pravomoci (a nemalý rozpočet na zaplacení všech vybraných interpretů) bylo do poloviny naší dekády něco nevídaného, a ačkoliv ani jedna ze zmíněných desek neslavila žádné ohromující úspěchy, ukázaly na možnou budoucnost písňových soundtracků. Platí zde totiž stejná logika jako u playlistů na streamovacích službách – nad všemi algoritmy vede lidský faktor a filmová studia se prostě v některých případech snaží jít cestou originality. Ostatně, jeden z nejprodávanějších soundtracků poslední doby – ten k marvelovce Strážci galaxie – nese patinu osobního výběru režiséra Jamese Gunna, když obsahuje polozapomenuté hitovky jako Hooked on Feeling (Blue Swede) nebo Cherry Bomb (The Runaways) ze sedmé a osmé dekády 20. století, které si hlavní hrdina pouští ve svém walkmanovi.

Strážci galaxie se skvěle prodávají na kazetě i vinylu a filmová pobočka společnosti Marvel se z jejich úspěchu poučila, že hit může přijít i z vyloženě obskurních zdrojů. Hudba z Černého pantera by se díky účasti Kendricka Lamara mohla stát podobným trhákem. Ostatně, podle předpovědí Billboardu míří deska příští týden na číslo jedna amerického žebříčku a All the Stars by mělo vyskočit do první dvacítky singlového žebříčku. Kendrick Lamar tak dokázal se skvělým soundtrackem ještě výrazně podtrhnout politický podtext snímku, který přesahuje hranice obyčejného superhrdinského blockbusteru.