Klenot dream popu: Znovu vyšlo Heaven or Las Vegas od Cocteau Twins

6. srpen 2014

V roce 1990 byli skotští Cocteau Twins v prominentním postavení – oklepali se z gotikou ovlivněných začátků a ve svém katalogu měli fantastické desky jako Treasure nebo EP Love’s Easy Tears, které jasně formulovaným zvukem definovaly nově vznikající žánr dream popu. Za své je přijali nejenom fanoušci hledající nové formální odnože popu, ale i masové publikum – důkazem toho může být fakt, že v roce 1988 podepsali Cocteau Twins smlouvu s nahrávacím gigantem Capitol Records a začali pronikat do mainstreamových hitparád. Byla to unikátní situace, která už se v dnešním kontextu nejspíš opakovat nemůže – tehdy revoluční shoegazeové kapely jako My Bloody Valentine nebo Slowdive každým svým tónem velebily skupinu, která úspěšně atakovala žebříčky prodejnosti.

Cocteau Twins v čele s Elizabeth Fraser ale mířili stále výš, aniž by chtěli slevit ze svých nároků na propracovanou a soudržnou hudební estetiku. Poslední dekádu tisíciletí tak Cocteau Twins přivítali deskou s fatalistickým názvem Heaven or Las Vegas, která je dodnes považována za jejich nejdůležitější nahrávku. Podle všech pravidel rockové mytologie šlo ale zároveň o desku, která pomalu nastartovala nevyhnutelný konec kapely. Samotné natáčení přitom bylo spíš analogií onoho nebe z názvu alba – Liz Fraser prý při nahrávání vokálů často chovala svoje nově narozené dítě, jehož otcem byl kytarista skupiny Robin Guthrie. Charakteristický zpěv Liz, ve kterém většinou chyběla konkrétní slova a ozývaly se jenom nesmyslné slabiky, zaplavila ještě mocnější vlna analogových syntezátorů než kdy předtím. Zároveň šlo o dosud nejpopovější desku skupiny – hned po vydání album vystřelilo na první místo žebříčku nezávislých skupin jak ve Spojených státech, tak ve Velké Británii.

Heaven or Las Vegas představuje v diskografii Cocteau Twins jasný vrchol, už proto, že se skupině konečně podařilo spojit experiment, nebeské popové melodie a formální ovlivnění ambientem do jednotného celku, který na rozdíl od předchozích desek kapely působí uzavřeně. Po úspěchu desky, která nesmazatelně ovlivnila žánry jako synth pop, dream pop, shoegaze nebo později chillwave, ale jako by ve skupině zavládlo prázdno. Liz Fraser začala docházet na psychoterapii, její partner Robin Guthrie zase na odvykací léčbu kvůli alkoholu. Přestože kapela později vydala ještě dvě desky a rozpadla se až v roce 1996, za labutí píseň můžeme považovat právě Heaven or Las Vegas. Už proto, že končit se má v nejlepším.

03180616.jpeg

Hodnocení: 95 %
Cocteau Twins – Heaven or Las Vegas (4AD, 1990/2014)

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.