Komiksové toulky krajinami mýtů. Série Okko a album Béowulf potěší příznivce velkolepé fantasy akce

3. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z komiksu Okko

Stránky kterého komiksu je radno otáčet samurajským mečem a ze kterého velkoformátového alba vyskakují staroanglické nestvůry? Na obě otázky odpovídá Ektoplasma věnovaná novým fantasy komiksům Okko a Béowulf.

Hub: Okko

Samurajský odpadlík Okko stojí rozkročený jednou nohou v japonské manze a druhou ve francouzském komiksu. Jeho příběhy se odehrávají ve fantasy verzi středověkého Japonska plné postav z tamní historie i mytologie. Výtvarně je to ale pořád klasický francouzský komiks.

Z komiksu Okko

Ze série Okko už před časem vyšlo první dvojalbum nazvané Cyklus vody a teď se na pultech objevil následující Cyklus země. V obou se rónin Okko toulá říší Pajan se svojí družinou lovců démonů, ve které ho doprovází opilý mnich nebo tajuplný bojovník v masce s japonskou příšerou Oni. V jednotlivých příbězích se pak potkávají nadpřirozené prvky s drsnými samurajskými akčňárnami.

Francouzský komiksový tvůrce s pseudonymem Hub říká, že hlavní inspirací série Okko byly stejnou měrou historické knihy o starém Japonsku jako samurajské filmy nebo anime od studia Ghibli. A jeho fiktivní země Pajan je pro něj opravdu hlavně hřištěm, na kterém se mohou potkávat ty nejdramatičtější prvky, které si dnešní popkultura spojuje s japonskou historií.

Okko je především odlehčený dobrodružný komiks, který dobře naplňuje pravidla svého žánru, takže ani nemáme pocit, že bychom od něj měli čekat něco víc. Hubova kresba si navíc bere to nejlepší jak z japonské, tak z francouzské tradice, takže je radost ji sledovat. Jedno Okko nezůstane suché.

Santiago García, David Rubín: Béowulf

Výtvarná stránka je zásadní i pro komiksovou verzi staroanglického eposu Béowulf. Původem španělský výtvarník David Rubín se v posledních deseti letech vypracoval do pozice výrazné osobnosti amerického mainstreamového komiksu pro dospělé. Kreslí například série Rumble a Sherlock Frankenstein, z nichž ta druhá vychází i u nás. Rubínova kresba má blízko ke karikatuře, ale Rubín ji používá hlavně ke dvěma věcem – akci a monstrům. A právě na těchto dvou stavebních kamenech je vystavěné album Béowulf.

Santiago García, David Rubín - Béowulf

Scénář začínajícího Santiaga Garcíi je hodně zhuštěná verze děje původního eposu. Vyprávění působí spíš jako nutné zlo, které má spojit dlouhé, mnohastránkové pasáže, většinou beze slov, kde se Rubín mohl dosyta vyřádit na budování hutné hororové atmosféry nebo na krvavých soubojích s příšerami. Rubín měl zároveň na starosti i coloring, takže barevná paleta, které dominuje močálová zeleň, krvavě rudá, žhoucí ohnivá oranžová a temná čerň, dělá z Béowulfa ještě naturalističtější hru živlů. Kresba využívá většinou velkých panelů, které obzvlášť vyniknou ve velkoformátovém českém vydání.

Nikdy zároveň nemáme pocit, že sledujeme spíš portfolio Rubínových maleb než komiks. Rubín totiž věnuje velkou péči fázování, kompozicím panelů na stránce a dynamice akčních scén. Občas na nás dokonce vytáhne i nějaký originální kompoziční nápad. Pro milovníky akčních fantasy komiksů je tohle ideální volba.

Víc o lovení démonů v alternativním Japonsku a o vraždících Jožinech ze staroanglických bažin si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.

Spustit audio