Komiksové univerzum Jeffa Lemira: Inteligentní virózy z vesmíru a zpackané životy superhrdinů

9. červenec 2018
Z komiksové série Sweet Tooth

Komiksový tvůrce Jeff Lemire patří k současným špičkám amerického mainstreamového komiksu pro dospělé. České čtenáře už stačil udeřit svou Černou palicí – bezútěšným příběhem týmu superhrdinů uvězněných na americkém zapadákově, který si na letošním Crweconu odnesl cenu Fabula Rasa za nejlepší zahraniční komiks roku. Letos se rodinka Lemirových překladů rozšířila o album Plutona, ve kterém skupinka teenagerů najde v lese mrtvou superhrdinku.

Jeff Lemire se už zhruba deset let pohybuje v amerických komiksových vydavatelstvích jako Dark Horse, Image Comics nebo edice Vertigo společnosti DC. Ve stejné odnoži mainstreamových komiksů pro dospělé působí i hvězdy jako Alan Moore, Grant Morrison nebo Aleš Kot. Vedle toho Lemire píše i desítky klasických superhrdinských komiksů, z nichž některé už také česky vyšly. Nejzajímavější jsou ale jeho autorské série, z nichž některé spadají spíš mezi drsné příběhy plné akce a brutality, jiné se svou civilností dotýkají až americké indie scény a autorů jako Daniel Clowes nebo Charles Burns.

Z komiksu Plutona

Černá palice i Plutona jsou Lemirovy variace na superhrdinský žánr. Autor v nich staví proti sobě svět naivních superhrdinských příběhů, kde maskovaní bojovníci triumfují nad zlem v bombastických soubojích, a každodenní realitu, která mnoho velkolepých dramatických vítězství neslibuje. Dospívající hrdinové Plutony se snaží vyrovnat s něčím, co je pro čtenáře superhrdinských komiksů nemyslitelné – faktem, že jejich hrdinové mohou být poraženi a zemřít. V Černé palici je situace opačná. Superhrdinové sice žijí, ale po souboji s mocným padouchem jsou uvězněni v malé vesnici, kde působí jako parta podivínů, kteří nechodí do kostela ani na třídní schůzky a jeden z nich to navíc táhne s bývalou manželkou místního šerifa. Znudění superhrdinové najednou nemají žádného protivníka, proti kterému napřít síly, a tak se utápějí ve vlastních traumatech a zpackaných životech.

V Plutoně i Černé palici se objevuje téma, které je typické pro spoustu Lemirových komiksů – střetnutí dětského světa s tvrdou realitou dospělých. Lemire na něm vystavěl i svoji dodnes patrně nejslavnější sérii Sweet Tooth. Postapokalyptické vyprávění vypadá, jako kdyby se Cormac McCarthy rozhodl napsat svoji verzi Bambiho. Hlavním hrdinou je malý chlapec s jeleními rohy Gus, který patří k rase mutantů imunních vůči viru, jenž decimuje celé lidstvo. Jeho otec ho dlouhé roky držel uprostřed lesů stranou od civilizace, ale po jeho smrti se Gus vydává do zdivočelého světa venku, o němž neví vůbec nic.

Z komiksu Černá palice

Lemire napsal i několik duchařských příběhů. Většinou nejde o horory, ale spíš o melancholická dramata, kde duchové mrtvých připomínají přeživším jejich minulost a životní nezdary. V momentálně vycházející sérii Royal City se rodinní příslušníci vracejí do svého rodného městečka, kde na ně čeká duch jejich mrtvého bratra Tommyho. Místo aby je uprostřed noci lekal skřípavými zvuky, působí spíš jako jejich černé svědomí a připomínka toho, čím jako mladí chtěli být.

Americký kamioňák versus čínská černá magie: Osmdesátkový kult míří do Karlových Varů

Z filmu Velké nesnáze v Malé Číně

Prastarý čínský čaroděj Lo Pan ukradl americkému kamioňákovi Jacku Burtonovi auto a jeho kamarádu Wangovi snoubenky. To neměl. Jack a Wang se totiž následně vypravili do útrob sanfranciské čínské čtvrti, aby dostali drahocenné auto a partnerku zpátky. A při tom Lo Panovi překazili ďábelské plány. Osmdesátková dobrodružná komedie Johna Carpentera Velké nesnáze v Malé Číně, kterou letos promítá MFF v Karlových Varech, je právem v jistých kruzích kultovní záležitost.

K některým svým komiksům Lemire jen napsal scénář, ale mnoho jich i kreslil. Typické je pro něj osobité kolorování akvarelem, díky němuž barevné plochy působí neostře a rozpitě. Jeho komiksy také nápaditě pracují s komiksovým jazykem, dynamikou vyprávění a jsou plné chytrých formálních nápadů. Nejvíc jich najdete v jednom z jeho nejlepších komiksů, scifistickém albu Trillium. Jeho příběh má v sobě prvky sci-fi povídek George R. R. Martina a filmů Christophera Nolana. Lidstvo v něm utíká před inteligentním virem, který se rozhodl náš druh systematicky vyhubit. Protilék se možná nachází na planetě obývané mimozemským druhem, s nímž se hlavní hrdinka Nika snaží navázat kontakt. Namísto toho ale nechtěně protne několik časových linií a alternativních realit, ve kterých se potkává s veteránem z první světové války Williamem. Střídání časových rovin a paralelních realit Lemire skvěle využil ke hrám s konvencemi komiksového média. Nezbývá než doufat, že se s Lemirovými autorskými komiksy budeme v češtině setkávat častěji v této i přilehlých paralelních dimenzích.

Spustit audio
  • Literatura
  • Recenze