Komplex: Lumbersexuál Justin Timberlake působí na nové desce jako Ferda Mravenec

6. únor 2018

Třetí díl hudebně kritického pořadu Komplex byl především o flanelu, vyprázdněném popu a nešikovných tanečních kreacích Justina Timberlakea. Pozvání přijala Hana Slívová z Aktuálně.cz, jedna z největších odbornic na český folk a ztraceného a nalezeného písničkáře Jakuba Nohu. A mimo jiné také velká fanynka Pet Shop Boys a na ty přišla řeč také.  

Je vlastně neuvěřitelné, jak málo nápadů se na více něž hodinové novince Justina Timberlakea objeví. Timberlake je velká popová hvězda nultých let a dřívější chráněnec producenta Timbalanda, novinka Man of the Woods ale kvalit ceněné desky FutureSex/LoveSounds z roku 2006 v žádném případě nedosahuje. A ani se jim nepřiblíží. Timberlake nahodil flanelovovou košili, lumbersexuální image a vyráží na chatu sekat dříví – všechno tohle by mělo odkazovat k tomu, že svůj klasický R&B zvuk naředí třeba tradiční americkou hudbou. Děje se to ale jenom v drobných náznacích, o folkovou desku rozhodně nejde. Spíš tu připomíná někoho mezi Rumcajsem a Ferdou Mravencem – a v Komplexu jsme se shodli, že i tato pohádková postava měla víc charisma.

Hana Slívová těžko hledala něco, co se jí na desce líbilo – byla to snad jedna melodie někde v polovině desky –, a nakonec jsme všichni přemýšleli nad důvody, proč si Timberlakeovu desku pouštět ve volném čase. Na nic jsme nepřišli. Hanka ale přece jenom našla něco pozitivního – vycpaný medvěd ve videoklipu Man of the Woods jí připomínal dekorace v jednom jejím oblíbeném květinářství v pražských Střešovicích a videoklip The Cure k písni Pictures of You. Tak aspoň něco.

Pokud nám deska Man of the Woods má něco říct, je to zpráva, že velká část popových hvězd nultých let působí dnes zmateně – z Timberlakea, stejně jako z takové Britney Spears, je dnes cítit nostalgie po minulé dekádě, jenomže pop se změnil. Dnes by popová hudba neměla jenom udržovat posluchače ve slastném nevědomí, ale ideálně by měla i něco říkat. Jenže Timberlake nemá co říct – jeho hudba je dokonalým příkladem popového simulakra. Formy, která dokáže chvíli zabavit (třeba při nakupování v obchoďáku), ale postrádá jakýkoliv obsah.

Komplexy jsme si na Justinu Timberlakeovi vyléčili pořádně. Komplex ale nebyl jenom o hejtování. Co říká Hana Slívová na poslední desku Iron & Wine? Jak vzpomíná na koncerty písničkáře Jakuba Nohy, jehož tvorbě se věnuje label Indies Scope s velkou retrospektivou? A proč byli v 90. letech Pet Shop Boys autentičtější než grunge?

Playlist:
Tommy Genesis – Lucky (Genesis, Downtown Records, 2018)
Justin Timberlake – Supplies (Man of the Woods, RCA Records, 2018)
Justin Timberlake – Man of the Woods (Man of the Woods, RCA Records, 2018)
Jakub Noha – Klid (Petynka 1994, Indies Scope, 2017)
Jakub Noha – Kousek Prahy (Litoměřice 1997, Indies Scope, 2017)
Iron & Wine – The Truest Stars We Know (Beast Epic, Sub Pop Records, 2017)
Pet Shop Boys – Can You Forgive Her? (Very, Parlophone Records Ltd, 1993)

autoři: Jiří Špičák , Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.