Kontroverzní svět MMA: Předčasný souboj století i bezkonkurenční zájem diváků

Slovenský MMA zápasník Attila Végh
Slovenský MMA zápasník Attila Végh

Vyprodaná O2 arena, zápas století, masivní zájem médií, obrovská sledovanost. MMA nabírá stále více na popularitě a dere se mezi nejsledovanější sporty současnosti. V čem tkví přitažlivost bojových sportů, je to spíše bezduchá agrese, specifický druh umění, výdělečný byznys, nebo jen mediálně nafouknutá bublina?

Zápas století už v roce 2019? V současném světě MMA nic výjimečného. Organizace Oktagon dokázala i díky marketingové strategii vyprodat pražskou O2 arenu, když největším diváckým tahákem byl česko-slovenský souboj mezi Karlosem „Terminátorem“ Vémolou a nakonec vítězným Attilou Véghem.

„Mě ten sport upřímně naprosto fascinuje, je to něco nového a funguje na základě úplně jiného časoprostoru, než jsem zvyklý z fotbalu a hokeje. Ve fotbale se hraje devadesát minut, mluví se o tom deset minut před, deset minut po a přečtete si pár článků. Tady jsou to hodiny a hodiny před, pak se utkají v ringu a po minutě je po zápase,“ srovnává Vojta Ondráček možná aktuálně dva nejsledovanější sporty v Česku.

Právě raketový vzestup popularity činí z MMA záležitost, kterou nelze ve světě sportu přehlédnout. „Když srovnám sledovanost, která kolem zápasu století na stránkách isport.cz panovala, jsou to čísla srovnatelná s olympiádou či mistrovstvím světa ve fotbale,“ vysvětluje Martin Vait.

Samotná podstata zjistit, které z bojových umění předčí všechny ostatní, není přitom nijak novou záležitostí. Už na starořeckých olympijských hrách se provozoval takzvaný Pankration, modernější verzi začal v polovině dvacátého století předvádět zakladatel jiu-jitsu Helio Gracie, který porážel soupeře různých stylů a technik. Jeho synové ale povýšili tyto souboje o finanční odměnu pro vítěze.

V čem je mediálně vděčné zabývat se populárními bojovníky? Jak ovlivnila české prostředí estetika béčkových kung-fu filmů z přelomu 80. a 90. let? A jaký je vztah veřejnoprávních médií k MMA?